Omzet Belgische gamesector met bijna vijfde gestegen naar 708 miljoen euro
De economische waarde van de gamesector in ons land is vorig jaar 21,8 procent hoger gespurt tegenover 2022, naar 708 miljoen euro. Dat meldt De Tijd. De Video Games Federation Belgium (VGFB) berekent die waarde op basis van verkopen aan consumenten en van de wereldwijde omzet van de Belgische gamebedrijven.
“De forse stijging is grotendeels toe te schrijven aan de explosieve verkoop van PlayStation 5-consoles”, zegt David Verbruggen, de algemeen directeur van de VGFB. Die spelcomputers van het Japanse Sony waren in 2022 amper te verkrijgen wegens chiptekorten. Vorig jaar was de PlayStation 5 de meest verkochte gameconsole.
Behalve de verkopen van spelconsoles, vallen onder de 708 miljoen euro ook de verkopen van games, abonnementen en hardwareaccessoires, net als de wereldwijde omzet van videogames met Belgische origine of ontwikkeld in ons land.
Omdat die omzetcijfers slaan op 2022, zit ook de wereldwijde verkoop van de succesrijke game Baldur’s Gate 3 van de Gentse studio Larian – die in augustus 2023 officieel werd gelanceerd – niet in de cijfers. “Ik raam de verkoop van Baldur’s Gate 3 op zowat 20 miljoen exemplaren, goed voor ruim 1,2 miljard euro”, zegt Verbruggen.
In-gameadvertenties en de verkoop van merchandise en van pc-hardware vallen niet onder de berekening van de VGFB.
Het voetbalspel EA Sports FC 24 – het vroegere FIFA – was vorig jaar het best verkochte game voor consoles en voor de pc was dat het actierollenspel Diablo IV. Bij de mobiele games boekte Candy Crush Saga opnieuw de grootste omzet.