© BLG

“Nog meer doden voor enkele minuten winst is onaanvaardbaar”

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) laat geen spaander heel van de piste om de maximumsnelheid op autosnelwegen te verhogen tot 130 kilometer per uur, waar zijn federale collega François Bellot (MR) onder strikte voorwaarden voorstander van is. “We kampen in Vlaanderen nu al met de schande van 400 verkeersdoden op één jaar tijd. Nog meer doden tellen om een paar minuten tijd te winnen, is voor mij onaanvaardbaar”, reageert minister Weyts.

Uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) blijkt dat het verkeer op de autosnelwegen een pak vlotter en veiliger kan verlopen als de snelheidslimiet verlaagd wordt in functie van de verkeersdrukte. De lagere snelheidslimiet zou niet alleen tijdswinst opleveren voor de autobestuurders, maar zou ook een gunstig effect hebben op het milieu.

Volgens minister Weyts komen die resultaten neer op het Vlaams beleid in de praktijk. “Vandaag is er al zo een 200 à 250 km autostrade uitgerust met deze variabele snelheidsaanduidingen”, weet Weyts. “Wanneer de werken aan de ring rond Brussel starten, zal ook hier variabele snelheid ingevoerd worden”.

Het is de minister echter “een raadsel” hoe minister Bellot op basis van deze en andere studies kan concluderen om de snelheid te verhogen. Die MR-minister schuift zo’n verhoging niet als algemene regel naar voren, maar ziet het als mogelijkheid op zeer specifieke plaatsen en op zeer specifieke tijdstippen, na een accidentologie-onderzoek.

“We wéten dat een verhoging naar 130 kilometer per uur zal leiden tot meer verkeersdoden”, stipt Weyts aan. “We hadden al het onderzoek van het BIVV, dat zwart op wit voorspelt dat tien kilometer per uur sneller rijden, jaarlijks 25 extra dodelijke slachtoffers geeft. Nu hebben we ook de slechte ervaring in Nederland, waar het aantal verkeersdoden op wegen waar je 130 mag, op één jaar tijd verdrievoudigd is. In Nederland gaan er om die reden nu stemmen op om die 130 km per uur alsjeblief terug te draaien”.

Op de Vlaamse oppositiebanken zit sp.a-fractieleider Joris Vandenbroucke op dezelfde lijn. “Onverantwoord”, luidt het. “We kunnen ons geen enkel bijkomend risico permitteren. Ik reken erop dat de Vlaamse regering, die advies moet geven in deze, dit onzalige voorstel van Bellot kordaat van tafel zal vegen”.

In plaats van “onverantwoorde risico’s” te nemen, roept Vandenbroucke de federale minister op maatregelen te nemen die de verkeersveiligheid kunnen verbeteren. Hij schuift daarvoor het rijbewijs met punten naar voren. “Daarvoor zijn wel eenduidige argumenten terug te vinden in tal van studies. Waarom aarzelt Bellot om daar eens eindelijk werk van te maken?”

(belga)

Dynamische verlaging van snelheidslimiet zal mobiliteit op snelwegen verbeteren

© Hollandse Hoogte

Het verkeer op de autosnelwegen kan een pak vlotter en veiliger verlopen als de snelheidslimiet verlaagd wordt in functie van de verkeersdrukte. De lagere snelheidslimiet zou - paradoxaal genoeg - tijdswinst opleveren voor de autobestuurders en zou bovendien een gunstig effect hebben op het milieu. Dat blijkt uit een studie van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Een verhoging van de snelheidslimiet zou dan weer te veel nadelen opleveren.

Jacqueline Galant, de voorganger van huidig minister van Mobiliteit François Bellot (MR), had begin vorig jaar bij het Kenniscentrum van het BIVV een onderzoek besteld naar een aanpassing van de snelheidslimiet op de autosnelwegen. Er moest worden nagegaan of zo’n aanpassing de verkeersveiligheid kon verbeteren en een oplossing kon bieden voor doorstromings- en milieuproblemen.

Uit dat onderzoek komt een “dynamische verlaging van de snelheidslimiet” nu als meest efficiënte maatregel naar voren. Concreet betekent dit dat er op bepaalde momenten van de dag, vooral tijdens de spitsuren, op de filegevoelige plaatsen een snelheidslimiet kan worden ingesteld van bijvoorbeeld 90 kilometer per uur. Autobestuurders zullen dan met dynamische borden op de hoogte worden gebracht van die maatregel. Als het wegennet erg verzadigd is, kan er daarna nog een verdere verlaging van de snelheidslimiet komen, tot desnoods zelfs 30 kilometer per uur.

Het onderzoek toont daarnaast aan dat het verkeer ook vlotter en veiliger verloopt wanneer het veranderen van rijstrook - behalve dan aan de op- en afritten - verboden wordt.

Hoewel het een tegenspraak lijkt, toont de BIVV-simulatie aan dat een dergelijke verlaging van de snelheidslimiet samen met het verbod om van rijstrook te veranderen zou leiden tot een verhoging van de werkelijke snelheid. “Nu bedraagt de gemiddelde snelheid in de spits eigenlijk maar 44 kilometer per uur. Bij een lagere limiet zou dat gemiddelde verhoogd worden tot 57 per uur”, zo zegt Wouter Van den Berghe van het Kenniscentrum. Met dynamische limieten kan volgens hem namelijk gezorgd worden voor een meer homogene verkeersstroom, omdat iedereen aan een gelijkaardige snelheid rijdt en de wegcapaciteit ook beter benut wordt.

Volgens BIVV zullen die maatregelen leiden tot dertig procent minder files. Daarnaast zou ook de veiligheid verhogen: het Kenniscentrum verwacht dat er jaarlijks zes verkeersdoden minder zullen vallen op de autosnelwegen. Tot slot zou de maatregel ook gunstig zijn voor het milieu, omdat de vlottere doorstroming er ook voor zou zorgen dat er minder brandstof wordt uitgestoten. Zo zou er 7 procent minder fijn stof in de lucht terechtkomen.

Een scenario waarbij de snelheidslimiet wordt opgetrokken tot bijvoorbeeld 130 kilometer per uur, lijkt voor BIVV geen optie te zijn. Daar zijn volgens de simulatie te veel nadelen aan verbonden. Het zou leiden tot meer doden en meer uitstoot, terwijl er enkel ‘s nachts een minieme winst in de trajecttijd zou zijn.

Het BIVV heeft de resultaten van het onderzoek intussen overgemaakt aan federaal mobiliteitsminister Bellot. Als hij beslist om de aanbevelingen door te voeren, zal hij wel nog overleg moeten plegen met de gewesten, die bevoegd zijn voor het plaatsen van de dynamische borden.

“En er zal ook werk moeten gemaakt worden van sensibilisering”, zegt BIVV-woordvoerder Stef Willems. “We zullen de mensen duidelijk moeten uitleggen dat trager rijden hen toch sneller op hun bestemming kan brengen.” Daarnaast is er volgens BIVV ook nood aan voldoende controles, om na te gaan of de dynamische snelheidslimiet wel voldoende wordt nageleefd.

(belga)

“Snelheidslimiet op Belgische snelwegen kan omhoog”

© Photo News

Met het invoeren van meer variabele snelheidslimieten op de snelwegen, moet ook de mogelijkheid voorzien worden om op bepaalde plaatsen over te gaan tot een verhoging van de maximumsnelheid tot 130 kilometer per uur. Dat laat federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) weten in een reactie op de studie van BIVV. Er wordt wel meteen benadrukt dat zo’n verhoging enkel onder strikte voorwaarden en na een specifiek onderzoek kan worden toegepast. “Een verhoging van de snelheid als algemene maatregel is niet aan orde.”

Uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) blijkt dat het verkeer op de autosnelwegen een pak vlotter en veiliger kan verlopen als de snelheidslimiet verlaagd wordt in functie van de verkeersdrukte. De lagere snelheidslimiet zou niet alleen tijdswinst opleveren voor de autobestuurders, maar zou ook een gunstig effect hebben op het milieu. Het onderzoek kwam er op vraag van Jacqueline Galant, de voorganger van minister Bellot.

Een verhoging van de snelheidslimiet wordt in de studie van BIVV niet compleet onder tafel geveegd, al benadrukt het instituut wel dat er “te veel nadelen” aan verbonden zijn op het vlak van verkeersveiligheid en milieu.

Toch laat minister Bellot in een reactie verstaan dat het debat over de variabele snelheden niet alleen moet handelen over de verlaging van de snelheid, maar ook over de verhoging ervan. Hij onderstreept daarbij wel dat een verhoging van de snelheidslimiet als algemene maatregel absoluut niet aan de orde is. De invoering ervan kan immers alleen maar onder zeer strikte voorwaarden: op zeer specifieke plaatsen en zeer specifieke tijdstippen, wanneer na een accidentologie-onderzoek is aangetoond dat zich daar maar weinig ongevallen voordoen.

“In verkeersvlotte en niet-ongevalsgevoelige zones wil ik in de mogelijkheid voorzien om bepaalde stroken van de autosnelwegen onder 130 km/u te plaatsen”, zo staat vermeld een mededeling van de minister. “Maar indien zulks nodig blijkt, zou de snelheid op bepaalde stroken ook op 110 km/u kunnen worden teruggebracht.” Het zou dan aan de gewesten zijn om daarover te beslissen.

Bellot benadrukt in zijn reactie ook dat hij de studie als een aanmoediging ziet om verder in te blijven zetten op een systeem van variabele snelheden op de autosnelwegen. “Sinds mijn aantreden heb ik gepleit om van België de Europese leider te maken inzake de ontwikkeling van ITS (intelligente vervoerssystemen). In de studie wordt aan de hand van becijferde analyses aangetoond dat ITS een essentiële plaats innemen in de toekomst van het mobiliteitsbeleid”, zo klinkt het.

Bellot gaat de studie nu aan de mobiliteitsminister van de verschillende gewesten bezorgen. Het onderzoek zal ook besproken worden bij het volgende Executief Comité van Ministers van Mobiliteit (ECMM), de bijeenkomst van de ministers van Mobiliteit in België.

(belga)

“Verhoging maximumsnelheid staat gelijk aan verhoging zware ongevallen”

© eric brinkhorst

Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) is gekant tegen de mogelijkheid om de maximumsnelheid op autosnelwegen te verhogen tot 130 kilometer per uur. Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) is daar voorstander van, weliswaar onder strikte voorwaarden en na grondig onderzoek. “Een verhoging van de maximumsnelheid vergroot het risico op zware ongevallen”, zegt Van den Bergh. “Bovendien zijn er in ons land nauwelijks wegen met weinig op- en afritten, waar zo’n verhoging haalbaar zou zijn.”

De voorzet van minister Bellot komt er na een studie van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) over de invloed van variabele snelheden op autosnelwegen. De resultaten bevestigen volgens de verkeersspecialist van CD&V wat eigenlijk al bekend was, namelijk dat variabele snelheden een positieve invloed op de verkeersdoorstroming kunnen hebben. Hij merkt op dat de lagere uitstoot, de doorstroming en de veiligheid de grote uitdagingen zijn voor ons verkeersbeleid. “Dat matcht met de effecten die het BIVV naar voren schuift”, aldus Van den Bergh.

Maar de mogelijkheid om de snelheidslimiet te verhogen tot 130 kilometer per uur, ziet Van den Bergh niet zitten. “Een verhoging is totaal geen optie in ons land”, luidt het. De CD&V’er benadrukt dat het BIVV daar zelf geen voorstander van is. Het instituut veegt een verhoging niet volledig van tafel, maar wijst er op dat er te veel nadelen aan verbonden zijn.

Voor alle duidelijk: minister Bellot schuift een verhoging niet als algemene maatregel naar voren, maar enkel op zeer specifieke plaatsen en op zeer specifieke tijdstippen, en bovendien volgend op een accidentologie-onderzoek.

VAB

Er zijn enkel emotionele argumenten voor een verhoging van de maximumsnelheid op autosnelwegen - op sommige plaatsen of tijdstippen - maar geen rationele. Dat zegt automobielorganisatie VAB. De collega’s van Touring zien het eventueel wel zitten, maar enkel op bepaalde plaatsen of tijdstippen. ‘s Nachts bijvoorbeeld.

De discussie over de snelheidslimieten laait weer op door een studie van het BIVV, waaruit blijkt dat het verkeer op de autosnelwegen een pak vlotter en veiliger kan verlopen als de snelheidslimiet verlaagd wordt in functie van de verkeersdrukte. De lagere snelheidslimiet zou niet alleen tijdswinst opleveren voor de autobestuurders, maar zou ook een gunstig effect hebben op het milieu.

Een verhoging van de snelheidslimiet wordt niet compleet van tafel geveegd, al benadrukt het instituut dat er “te veel nadelen” aan verbonden zijn op het vlak van verkeersveiligheid en milieu. Toch zegt bevoegd minister François Bellot dat het debat niet alleen moet gaan over de verlaging van de snelheid, maar ook over de verhoging ervan. Niet als algemene regel, wel onder strikte voorwaarden op specifieke plaatsen en tijdstippen met weinig ongevallen.

Touring-woordvoerder Danny Smagghe zegt dat de discussie niet nieuw is. “Wij hebben het in 2009 al onderzocht en kwamen tot dezelfde conclusies. Dynamische snelheidsborden zijn nuttig tijdens de spits. Het wordt al uitgebreid toegepast in Nederland.” Daarnaast heeft Touring ook al gepleit voor een verhoging van de maximumsnelheid van 120 km/uur naar 130 km/uur op bepaalde tijdstippen en plaatsen. “Maar men moet dat goed afwegen en bestuderen.” Smagghe ziet vooral mogelijkheden ‘s nachts en op zondag, als er weinig verkeer is.

Ook VAB stelde eerder al het nut vast van dynamische maximumsnelheden. “De maximumcapaciteit van de snelwegen bereik je niet aan 120 km/uur, wel aan 80 à 90 km/uur. Door de snelheid te verlagen bij druk verkeer, wordt de file uitgesteld en zal hij ook minder lang zijn”, zegt woordvoerder Maarten Matienko.

Voor de verhoging naar 130 km/uur is VAB niet gewonnen. “Zeker in Vlaanderen is het maar de vraag of het wel goed is. De belangrijkste veiligheidsrisico’s op de snelweg zijn de snelheidsverschillen en de invoerbewegingen. Door de maximumsnelheid te verhogen, vergroot je de verschillen. Bovendien wordt invoegen op de snelweg moeilijker omdat het verkeer sneller aankomt. Het zou nefast zijn voor de ongevallen en de stremming van het verkeer”, aldus Matienko.

‘s Nachts moet volgens de VAB-woordvoerder rekening gehouden worden met de verminderde rijvaardigheid aan hogere snelheid en het beperkte zicht. De VAB-woordvoerder besluit: “Er zijn enkel emotionele argumenten: het is leuk om sneller te rijden of je vindt dat je een veilige wagen hebt. Rationeel zijn er geen redenen.”

(belga)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer