© Xiaomi

Chinees smartphonebedrijf lanceert elektrische luxewagen voor minder dan 65.000 euro

De neus van een McLaren 750 S, het lijf van een Porsche Taycan en het achterwerk van een Tesla. Zo omschrijven kenners de Xiaomi SU7, een nieuwe Chinese elektrische wagen met groot bereik. Het opvallendste aan die auto? Hij kost nog geen 65.000 euro.

Thierry Goeman

De technische specificaties ogen indrukwekkend: een 101 kWh-accu die voor 800 kilometer rijbereik zorgt en een topsnelheid van 265 km per uur voor de topversie SU7 Max. In 2,78 seconden gaat de bolide van 0 tot 100 km per uur. SU staat niet voor niets voor Speed Ultra.

Maar ook het basismodel van de SU7 doet het niet slecht. Een 73,6 kWh-batterij en een actieradius van 668 kilometer. (Lees verder onder de tweet)

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Dat is een pak meer dan wat de meeste van zijn Europese concurrenten halen. En dat allemaal voor minder dan 65.000 euro voor de basisversie, zo beloofde Xiaomi-topman Lei Jun nog voor de officiële voorstelling woensdag in China. Op de SU7 Max, de topversie dus, is nog geen prijs geplakt. De gewone SU7 is wel ‘iets trager’ dan de Max en heeft 5,28 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km per uur te gaan.

Autobouwer Beijing Automotive Industry Holding, met wie Xiaomi een deal sloot, is volop bezig met de productie van de nieuwe Chinese luxewagen. In eerste instantie komt de wagen enkel in China op de markt. Maar nu al wordt naar Europa gelonkt waar de Xiaomi ongetwijfeld een geduchte concurrent wordt voor Tesla en andere elektrische modellen.

(Lees verder onder foto)

In eerste instantie komt de wagen enkel in China op de markt.© AFP

Met zijn 65.000 euro kost de SU7 namelijk ook een pak minder dan wat je in China voor een Tesla model S betaalt: namelijk net geen 90.000 euro. Het model 3 van hetzelfde merk kost er een kleine 40.000 euro. Maar de verkoop van Tesla en een aantal andere elektrische wagens van bij ons is in China gekelderd door de komst van verschillende Chinese merken die in feite lichtjes aangepaste kopieën zijn van bestaande Europese modellen.

De Chinese telecomspecialist Xiaomi, in China vooral gekend om zijn smartphones, is best trots dat ze de concurrentie voor zijn en als eerste gsm-producent nu ook een elektrische auto op de markt brengen. Anderen zijn er ook mee bezig aangezien software een steeds belangrijkere rol speelt bij de ontwikkeling van elektrische auto’s, maar hun projecten komen maar langzaam van de grond.

© AFP

© AFP

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer