Blokkade in haven van Baltimore zal hoogstens beperkte impact hebben op haven van Antwerpen

Naast de menselijke tragedie en de enorme infrastructurele schade, bestaat ook de vrees voor een economische impact door de instorting van de Francis Scott Key brug in de haven van Baltimore. Bij de havens van Antwerpen en Zeebrugge maken ze zich sterk dat ze zelfs een wekenlange stopzetting van de activiteiten in de haven in de VS hoogstens beperkt zullen voelen.

joro

De stad Baltimore likt zijn wonden na het drama van dinsdagochtend waarbij een zwaar geladen cargoschip tegen een brugpijler botste, waarop de kilometerslange brug als een kaartenhuisje in elkaar stortte. De dodentol staat voorlopig op zes. Bovendien dreigt een wekenlange impact op de activiteiten in de haven van Baltimore. Die staat weliswaar pas op plek 17 qua totaal vrachtvolume van alle havens in de Verenigde Staten, maar verwerkt meer auto’s en vrachtwagens dan welke andere haven in het land. In 2023 ging het om 850.000 auto’s en lichte vrachtwagens die in de haven werden behandeld, met daarnaast ook zware landbouw- en bouwmachines.

De Francis Scott Key brug vervoerde dagelijks meer dan 30.000 voertuigen die in- of uit werden gevoerd en fungeerde dan ook als een cruciale slagader. President Joe Biden beloofde zijn volledige steun voor de wederopbouw van de brug, maar dat zal hoe dan ook weken tot maanden in beslag nemen. Alleen het opruimen van de brokstukken van de brug uit het water van de Patapsco-rivier kan weken duren.

LEES OOK. “Het zag eruit als iets uit een actiefilm”: wat we nu al weten over de ingestorte brug in Baltimore

Impact beperkt

Wat de haven van Baltimore is voor de VS is de Port of Antwerp-Bruges voor Europa. De haven van Zeebrugge is immers de grootste haven voor de overslag van wagens op het continent. De trafieken tussen beide havens bestaat dan ook voornamelijk uit zogenaamd ‘rollend materiaal’ en daarnaast ook containers. 75 procent van de trafiek met Baltimore is export. Van de meer dan veertig schepen die op dit moment vastzitten in de haven zal er dus hoogstens maar een klein aantal de havens van Antwerpen of Zeebrugge als volgende bestemming hebben.

“Maar als je kijkt naar de totaliteit van de trafiek is het aandeel van een naar Baltimore beperkt”, zegt Lennart Verstappen, woordvoerder van Port of Antwerp-Bruges. Volgens de woordvoerder is het te vroeg om nu al de volledige impact in te kunnen schatten. “Fabrieken passen hun logistiek aan. Schepen op weg naar Baltimore zullen worden omgeleid naar andere havens.” Hoe de trafieken worden omgeleid zal afhangen van andere havens, beschikbare capaciteit, wettelijk kader, enzovoort.

LEES OOK. Dit weten we al over de zes slachtoffers van het ongeval op de brug in Baltimore: “Ons hart is gebroken”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER