Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
IndependerZwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs.
Felle kleuren zelden populair
Chemiebedrijf BASF maakte onlangs de populairste autokleuren van 2023 bekend. Wereldwijd staan net zoals de voorgaande jaren de klassiekers alweer op kop.
Wereldwijd staan net als voorgaande jaren vier klassiekers op kop: wit, grijs, zwart en zilvergrijs. Ook in de EMEA-regio (Europa, het Midden-Oosten en Afrika, red.) dekken deze vier kleuren ruim 75 procent van de automarkt. Wit is daarbij de koploper, goed voor 29 procent van de geproduceerde auto’s.
Felle autokleuren scoren goed in Azië en het Pacifisch gebied. Rood (5%), groen (2%), oranje (1%) en geel (1%) zijn veel minder populair in België. Van alle fellere kleuren is blauw met 9 procent de populairste kleur in de EMEA-regio.
Rijd je met een onbekend(er) Aziatisch automerk? Of overweeg je het? Dit is de impact op je verzekering en premie.
De top 5 van populairste kleuren in de EMEA-regio
1. Wit: 29%
2. Grijs: 21%
3. Zwart: 20%
4. Blauw: 11%
5. Zilvergrijs: 9%
Waarom zijn deze kleuren zo populair?
Dat wit, grijs en zwart (en in mindere mate zilver) zo’n groot deel van de automarkt domineren, heeft verschillende redenen. Omdat het eerder brave en onopvallende kleuren zijn, kiezen sowieso meer mensen ervoor. Daarnaast zijn deze basiskleuren ook vaak gratis, en inbegrepen in de standaardverkoopprijs.
Als gevolg hebben auto’s met deze kleuren vaak een hogere restwaarde. Sommige kopers kiezen net voor een van deze kleuren, zodat ze zeker zijn van een goede prijs als ze hun voertuig ooit verkopen. Maar er zijn nog andere elementen van tel voor de waardevastheid van je wagen.
• Het merk: Duitse auto’s zijn over het algemeen langer meer waard, maar er zijn opvallende verschillen tussen de merken. Zo daalt een BMW sneller in waarde dan bijvoorbeeld een Audi. Een BMW 3-serie wordt gemiddeld 15 procent per jaar minder waard, terwijl een Audi A4 ‘maar’ 12 procent inboet.
Leestip: Een auto kopen in Duitsland kan je zomaar een paar duizend euro schelen. Maar hoe begin je daaraan?
• Het aantal deuren: over het algemeen zijn vijfdeursauto’s gewilder dan wagens met slechts drie deuren.
• Deuken en krassen: een auto in goede staat levert meer op dan een minder goed onderhouden model. Als de wagen schoon en rookvrij is en er geen deuken en krassen in de carrosserie zitten, dan is dat gunstig voor de waarde.
• De lak: niet alleen de kleur heeft invloed op de waarde. Sommige soorten lak zijn kostbaarder en gewilder dan andere. Auto’s met metallic lak zijn tot wel 2 procent duurder bij herverkoop.
• Bouwjaar en kilometerstand: hoe oud een tweedehandsauto mag zijn, is erg afhankelijk van het merk en het model. Een BMW van 15 jaar oud kan veel betrouwbaarder en completer uitgerust zijn dan een ander merk van 10 jaar oud. Dat geldt ook voor de kilometerstand. Voor een auto van een waardevaster merk dat meer kilometers heeft, betaal je toch méér dan voor een minder populair merk met minder kilometers op de teller.
• Accessoires: met airconditioning en een ingebouwd navigatiesysteem verhoog je de waarde van een wagen.
• Milieuvriendelijkheid: in de grote steden worden milieuonvriendelijke auto’s al geweerd en dat zal alleen maar toenemen. Hoe schoner je auto, hoe waardevaster hij is en hoe meer je krijgt als je hem verkoopt. Een elektrisch voertuig verzekeren is trouwens goedkoper dan een diesel of hybride.
• Compact is beter: de meeste grote auto’s verbruiken meer brandstof, en ze zijn ook duurder om te verzekeren. De markt is kleiner en hun prijs daalt sneller. Ga dus voor wat compactere modellen, die zijn veel populairder en goedkoper in gebruik. Daardoor behouden ze vaker hun waarde.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
De Duitse autobouwers Mercedes-Benz en Volkswagen zagen de verkoopcijfers van hun auto’s - en daarmee ook de winst - flink dalen in de eerste drie maanden van het jaar. Dat komt onder andere door de “matige vraag” naar elektrische auto’s volgens Mercedes. “Zoals verwacht begint het jaar traag”, zegt financieel topman Arno Antlitz van Volkswagen. -
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
De Volkswagen Passat is een vaste waarde in het autolandschap. Zo’n 34 miljoen exemplaren zijn er al van verkocht. HLN-autospecialist Joost Bolle reed met de nieuwe generatie en deelt voor de afwerking en het rijcomfort minstens een 8/10 uit. “De nieuwe VW Passat moet niet onderdoen voor de grote breaks van Audi of zelfs BMW ”, stelt onze expert. En hij zien ook een bijzondere troef voor gezinnen. -
Independer
Premieverschillen van 20 tot 30 procent voor gelijkaardige verzekeringen: hoe vind je een beter alternatief voor je huidige contract?
De Kamercommissie Economie keurt woensdag een wetsvoorstel goed waardoor je makkelijker én kosteloos kan overstappen naar een andere verzekeraar. Geen overbodige luxe, zo stelt Independer.be vast. Immers: wij Belgen vergelijken om de haverklap prijzen van supermarkten of van auto’s, omdat we altijd de beste koop willen. Maar als het om verzekeringen gaat, zit 56 procent van onze landgenoten al jaar en dag bij dezelfde verzekeraar. Nochtans kan regelmatig vergelijken een groot verschil betekenen voor je portemonnee... -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
Independer
Laadpaal bij je thuis? Zo ben je in orde met je verzekering (en geniet je van 15% belastingverlaging)
De installatie van laadpalen boomt, maar er moeten er nog veel meer bijkomen. Tegen 2027 rijden er wellicht meer dan 1 miljoen elektrische wagens rond op onze wegen, en dus zal de vraag naar laadcapaciteit enorm zijn, zo voorspelt Independer.be. Dit moet je weten als je werkgever of jijzelf binnenkort een laadpaal bij je thuis installeert, of je nu eigenaar bent van je woning of huurder. -
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones