Een tripje naar zee gepland? Dan is het geen slecht plan om de verkeerssituatie op voorhand te checken.
Volledig scherm
PREMIUM
Een tripje naar zee gepland? Dan is het geen slecht plan om de verkeerssituatie op voorhand te checken. © Photo News

“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust

Lente in het land én de start van de paasvakantie: daarmee is de aftrap gegeven voor het seizoen van de uitstapjes naar de kust. Maar helaas ook die van een heleboel wegenwerken die de rit naar zee en strand moeilijker maken. We zetten op een rijtje waar je voor vertrek best rekening mee houdt en waar je de grootste hinder mag verwachten.

  1. Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones

    Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in la­ge-emissiezo­nes

    De Vlaamse regering herstelt de toegang van oldtimers in lage-emissiezones (LEZ). Nadat de Raad van State de oorspronkelijke uitzonderingsregeling voor oldtimers had vernietigd, zou de toegang voor oldtimers binnenkort terugvallen op een regeling waarmee ze slechts 12 keer per jaar met een betalende dagpas binnen de LEZ in Gent of Antwerpen zouden mogen rijden. Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de Vlaamse regering nu een besluit goedgekeurd waarin de Brusselse regeling wordt overgenomen en waarbij de lokale besturen individuele vrijstellingen kunnen verlenen.
  2. Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
    PREMIUM

    Wie thuis zijn elektri­sche bedrijfswa­gen oplaadt, kan kosten belasting­vrij terugkrij­gen: “Maar er zijn voorwaar­den”

    Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.”