Open VLD haalt uit naar Demir over nieuwe vergunning Brussels Airport: “Onbegrijpelijk dat minister economische pool in gevaar brengt”

De Vlaamse liberalen steken het niet onder stoelen of banken dat ze zich niet kunnen vinden in de voorwaarden die Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) aan Brussels Airport oplegt in haar omgevingsvergunning. “Hoe hoog staat Vlaamse welvaart eigenlijk nog op de agenda van de N-VA?”

SGG
Bron: BELGA, De Tijd

De nieuwe vergunning garandeert dat de activiteiten van de luchthaven de komende jaren voortgezet kunnen worden. Ze bevat echter ook strenge bijkomende exploitatievoorwaarden, die een verdere ontwikkeling van de luchthaven na 2032 onzeker maken, meldt Brussels Airport vrijdag nadat de nieuwe omgevingsvergunning bekend werd. “Zaventem is na de Antwerpse haven de grootste economische pool van ons land. Onbegrijpelijk dat de minister die in gevaar brengt”, reageert Open VLD-voorzitter Tom Ongena vrijdag op X.

De reactie van de luchthaven werpt een ander licht op de vergunning van Demir, vindt Ongena. “Geen kans op groei, maar vrees voor een krimp in de activiteiten van de luchthaven. We vragen snel en volledige duidelijkheid hierover.” Ook Gwendolyn Rutten, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, liet haar ongenoegen op X merken. “Een eindpunt aan de groei - of is het gevolg economische afbouw? Dat zouden we toch helder mogen weten voor de 2de economische motor van het land”, schreef ze.

Maar premier Alexander De Croo reageert mogelijk nog forser op het nieuws. “Na het gesjacher met Ineos in de Antwerpse haven brengt de N-VA opnieuw een cruciale toegangspoort van onze economie in onzekerheid”, zegt De Croo aan De Tijd. “Het is van levensbelang dat de luchthaven van Zaventem kan blijven groeien, niet alleen voor de internationale connectiviteit van een exportgerichte economie als België, maar ook voor de uitbreidingsplannen van Brussels Airlines. Hier staan duizenden jobs op het spel. Hoe hoog staat Vlaamse welvaart eigenlijk nog op de agenda van de N-VA?”

Vooral het plafond op het aantal vliegbewegingen dat Brussels Airport in de nieuwe vergunning opgelegd krijgt, stuit op onvrede bij de liberalen. Tegen 2032 ligt de lat namelijk op maximaal 240.000 vluchten. “Het is zeer onduidelijk wat de impact daarvan zal zijn”, zegt De Croo. “Zo’n plafond begrenst de groei van de luchthaven. Het is veel logischer om met geluidsnormen te werken die luchtvaartmaatschappijen tot het gebruik van geluidsarme toestellen dwingen.”

“Verkiezingsinstrument”

“VLD ziet de vergunning als een verkiezingsinstrument”, reageert Demir. “Ik zie het als een garantie op een evenwicht tussen economische ambitie en leefbaarheid. De uitspraken van de VLD-voorzitter zijn zoals de meeste uitspraken van een VLD-voorzitter. Als de VLD de luchthaven een toekomst wil geven doet ze beter haar eigen huiswerk en zorgt ze eindelijk voor een federale vliegwet met een billijke spreiding van de hinder”, zegt ze.

“Woorden zijn makkelijk, daden blijven bij de VLD altijd uit. Het is een minister uit de regering-De Croo die een verbod op nachtvluchten vroeg, toch? Wij gingen geenszins zover.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer