PhotoNews

Leasewagens worden na afloop contract vaak verkocht aan buitenland, en zorgen dus minder voor vergroening tweedehandsmarkt dan gedacht

Leasewagens dragen maar in beperkte mate bij tot de vergroening van het privéwagenpark in België. Dat blijkt uit een factcheck van de onderzoeksinstelling VITO/Energyville. Leasewagens worden na afloop van het contract verkocht als tweedehandswagens. Omdat veel leasewagens elektrisch rijden, wordt verondersteld dat ze op termijn bijdragen tot de vergroening van tweedehandswagens. Maar VITO/Energyville stelde vast dat leasewagens na het eind van hun contract vaak verkocht worden aan buitenlandse kopers, vooral in Nederland en Noorwegen.

Eerste stelling van de factcheck van VITO/Energyville, de Vlaamse onafhankelijke instelling die onderzoek doet naar propere technologie en duurzame ontwikkeling: de vergroening van het leasewagenpark in België zet zich door. "Waar, maar...", concluderen de onderzoekers.

Eerst het goede nieuws. De fiscale aftrekbaarheid van leasewagens focust zich sinds midden vorig jaar helemaal op elektrische auto's, en dat mist zijn doel niet. 

De verkoop van elektrische wagens steeg sowieso al. "Voor 2023 waren 28 procent van de nieuwe leasewagens volledig elektrisch", schetst onderzoeker Tobias Denys. "Het jaar daarvoor was dat nog maar 12 procent." De verwachting is dat de cijfers voor elektrische wagens voor dit jaar een heel stuk hoger zullen liggen. 

De keerzijde is dat elektrische auto's een pak zwaarder zijn. De productie heeft ook een grotere impact op het milieu

Tobias Denys, onderzoeker VITO-EnergyVille

Er is wel een keerzijde, zegt Denys. "Het gemiddelde gewicht van die elektrische en plug-in-hybride auto’s is een pak hoger dan dat van hun conventionele tegenhangers (op benzine en diesel, red.). Hierdoor is het gemiddelde gewicht van nieuwe leasewagens de afgelopen 4 jaar met meer dan 15 procent gestegen (na jaren van stagnatie)."

"Het hogere gewicht is voornamelijk te verklaren door de grote en zware batterijen waarmee elektrische en plug-in-hybride wagens zijn uitgerust. De productie van die zware wagens heeft ook een impact op het milieu, en zwaardere wagens zijn bovendien nadelig voor de verkeersveiligheid."

Er is veel export naar Nederland en Noorwegen

Een andere stelling die VITO/Energyville onderzocht is dat nieuwe leasewagens later ook voor een vergroening van de privémarkt in België zorgen, na verkoop. Die stelling klopt niet, zegt onderzoeker Tobias Denys: "We zien dat na 5 jaar al de helft van de leasewagens uit het Belgische wagenpark verdwenen zijn." Na 8 jaar zou dat zelfs zijn opgelopen tot 75 procent. 

Een van de redenen is dat ze naar het buitenland verkassen. "In Nederland is er een subsidie voor de aankoop van elektrische tweedehandswagens, maar ook daarvoor al was er een export vanuit ons land naar ginder", zegt Denys.

"Nederland is meer ingesteld op elektrisch rijden en de voordelen zijn daar groter dan in België. Daarom krijg je daar een grotere inruilwaarde voor een elektrische tweedehandswagen." Ook Noorwegen heeft heel wat subsidies in petto voor hen die elektrisch rijden, en er zijn bijkomende voordelen: "Ze kunnen rijden op busbanen, en er zijn voorkeurssystemen met parkeren in steden."

De onderzoekers gaan ervan uit dat de huidige Vlaamse premie voor de aankoop van een elektrische wagen, ook een tweedehandswagen, hooguit een tijdelijk effect zal hebben op de uitvoercijfers.

Meest gelezen