Leaseauto’s dragen niet bij aan duurzame vergroening van het wagenpark
Leasewagens komen na afloop van het contract niet massaal op de tweedehandsmarkt terecht, zo meldt onderzoeksinstelling EnergyVille zaterdag. Hoewel leaseauto’s steeds vaker elektrisch zijn, is er volgens hen geen sprake van een duurzame vergroening van het Belgische wagenpark door deze voertuigen.
Vorig jaar was een recordjaar wat betreft het aantal nieuwe leasewagens, maar EnergyVille heeft zich afgevraagd of deze werkelijk bijdragen aan vergroening. Het argument dat de voertuigen later doorsijpelen naar de tweedehandsmarkt en zo privéwagens worden, spreekt EnergyVille tegen.
Na vijf jaar is al de helft van deze auto’s geëxporteerd of vernietigd, en na acht jaar is zelfs 75 procent uit de Belgische vloot verdwenen. Jaarlijks worden er meer occasiewagens uit het buitenland geïmporteerd dan dat leasewagens een tweede leven krijgen in België. “Van een duurzame vergroening van het Belgische wagenpark door leasewagens is dus geen sprake.”
Leaseauto’s overtreffen privéauto’s
België heeft wel een zeer jonge personenwagenvloot. Vorig jaar werden bijna 480.000 nieuwe personenauto’s toegevoegd, tegenover minder dan 370.000 het jaar ervoor. Deze toename is mede te danken aan leaseauto’s. Voor het eerst zijn er bijvoorbeeld meer van deze voertuigen dan privéauto’s ingeschreven. Door de gewijzigde fiscaliteit rond de aftrekbaarheid was het aandeel van de elektrische wagens bij de nieuwe leasewagens al gestegen van 12,5 procent in 2022 naar 28,2 procent in 2023.
De stelling dat het leasewagenpark de afgelopen jaren vergroend is, klopt dan ook. Al voegt EnergyVille er meteen een ‘maar’ aan toe. Wie kijkt naar de ‘ecoscore’, ziet dat pas vorig jaar voor het eerst de leasewagens de hoogste ecoscore hadden en de privéwagens de laagste. Die milieu-indicator brengt voor elke auto die in België nieuw of tweedehands wordt ingeschreven de uitlaatemissie en de milieu-impact tijdens productie en distributie van brandstof in kaart.
Impact van zware batterijen
Er is ook een keerzijde: het gemiddelde gewicht van elektrische wagens en plug-ins is hoger, waardoor het gemiddelde gewicht van nieuwe leasewagens de afgelopen vier jaar met 15 procent gestegen is. Dat is te verklaren door de grote en zware batterij van deze wagens. De productie van zware wagens heeft een impact op het milieu en zwaardere wagens zijn nadelig voor de verkeersveiligheid, klinkt het.
Het onderzoek van VITO/EnergyVille kwam er in opdracht van de drie gewesten en de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), zo valt nog te lezen op de website van EnergyVille. De instelling is een samenwerking tussen de KU Leuven, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek of VITO, onderzoekscentrum imec en UHasselt. De ‘ecoscore’ becijfert VITO/EnergyVille al sinds 2008 samen met de VUB. Binnenkort zal ook de productie en recyclage van auto’s toegevoegd worden aan die indicator.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Welke artikelen uit onze grondwet mogen worden herzien? Regering vindt nog geen akkoord
-
Geen treinverkeer tussen Brussel en Leuven door ongeval in Kortenberg
Door een persoonsongeval woensdag om 11.15 uur ter hoogte van Kortenberg ligt het treinverkeer tijdelijk stil op de vier sporen tussen Brussel en Leuven. Dat meldt spoornetbeheerder Infrabel.Kortenberg -
PREMIUM149
“Wij willen niet enkel 500 euro verschil voor werkenden”: Open Vld lanceert voorstel voor pensioenwijziging
Gisteren zei premier De Croo dat er minstens 500 euro verschil moet zijn tussen het pensioen van wie gewerkt heeft en wie niet gewerkt heeft. Daarmee schaart hij zich achter een voorstel dat Open Vld-Kamerlid Vincent Van Quickenborne recent heeft uitgewerkt om het minimumpensioen te verminderen. “Alleen wie twee jaar of minder werkloos was, mag nog het volledige bedrag van 1.738 euro krijgen”, vindt Van Quickenborne. Voor al wie langer werkloos was, moet het minder worden. -
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
-
PREMIUMHLN ONDERZOEK25
“Job verloren? Stem op Vooruit of PVDA. Vlaams Belang? Dat is een controversiële partij.” Hoe onze reporter ontdekt dat Snapchat “onrustwekkend” stemadvies geeft aan jongeren
Met de verkiezingen op komst zijn er veel jongeren die voor het eerst stemmen. Onze journalist Sander (23) deed zich voor als een verlegen student en vroeg advies aan de Ai-chatbot op Snapchat. Dit zijn de meest bedenkelijke antwoorden. “Onrustwekkend”, volgens politicoloog Carl Devos. -
Schoenenwinkelketen Sacha wil meeste fysieke winkels sluiten
De Nederlandse schoenenwinkel Sacha verdwijnt bijna helemaal uit de winkelstraat. Dat melden verschillende Nederlandse media, na een bericht van Hart van Nederland. De winkelketen, een dochterbedrijf van de Termeer Groep, heeft aangekondigd een groot aantal van haar fysieke winkels te sluiten. Volgens een woordvoerder gaat het om een “nieuwe strategische richting”. -
PREMIUM
KIJK. “Eén van de zwakste pretparken van Europa, vergane glorie”: YouTuber niet te spreken over Boudewijn Seapark in Brugge
Brugge
-
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
-
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
België is goed voorzien van laadpalen en staat in Europa bovenaan de lijstjes: ons land heeft na Nederland en Denemarken de meeste laadpalen per 1.000 inwoners en scoort een vijfde plaats bij het aantal laadpunten per 10 km weg. Populaire vakantielanden Italië en Spanje hebben minder laadpunten dan België. -
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
PREMIUM152
INTERVIEW. Oud-senator Vandenberghe legt uit waarom hij vindt dat hij recht heeft op pensioen hoger dan 7.813 euro