Een op de twee busgebruikers buist De Lijn: “Bus rijdt kinderen gewoon voorbij omdat hij te vol zit”
Eén op de twee busgebruikers vindt het nieuwe mobiliteitsplan van De Lijn ronduit slecht. Dat blijkt uit de nieuwste Gezinsbarometer. “Soms daagt de bus zelfs niet meer op en bij bijna één op de vijf kinderen rijdt de bus regelmatig voorbij omdat hij te vol zit”, zegt Jeroen Sleurs, algemeen directeur van de Gezinsbond. Nog elke week krijgt De Lijn een kleine 300 klachten binnen.
Op 6 januari trad op heel wat plaatsen in Vlaanderen de nieuwe dienstregeling van De Lijn in voege. Een kleine 3.000 bushaltes verdwenen en op drukke plaatsen werden meer bus- en tramverbindingen ingezet. Op plaatsen waar er sindsdien minder bussen rijden, moeten mensen zelf een rit aanvragen met de flexbus, die de gekende belbus vervangt. Meteen volgde felle kritiek. “Pendelaars zijn uren onderweg doordat ze eerst naar de rand van de stad moeten voor een halte”, zegt Kees Smilde, woordvoerder van TreinTramBus. “Er zijn mensen die nu elke dag een flexbus moeten bellen. En rechtstreekse bussen van 20 minuten doen er soms dubbel zo lang over.”
TreinTramBus kreeg in vier maanden tijd meer dan 400 klachten binnen. “Dat zijn er voor een organisatie als de onze heel veel”, vervolgt Smilde. Bij De Lijn zelf gaat het nog om zo’n 300 klachten per week. “De piek was er duidelijk in de eerste week van januari en is nu veel minder, maar de problemen blijven.” Volgens de belangenorganisatie komen de meest schrijnende verhalen uit de regio’s Gent, Limburg en West-Vlaanderen.
Het vernieuwde busaanbod had vooral als doel nieuwe reizigers aan te trekken door meer te focussen op de grote verkeersassen, maar ook de impact op de trouwe busgebruikers was groot. En dat blijkt nu ook uit de nieuwste Gezinsbarometer, een bevraging uitgevoerd bij zo’n 1.072 gezinnen met kinderen tussen 0 en 18 jaar.
“We hopen dat de Gezinsbarometer het signaal kan zijn voor een beter mobiliteitsverhaal”
Te vol
De Gezinsbond heeft daarin specifiek een mobiliteitsluik toegevoegd en 351 busgebruikers bevraagd. Uit de resultaten blijkt dat amper één op de tien respondenten de nieuwe regeling van De Lijn een verbetering vindt. Maar voor 47 procent, bijna de helft dus, is de nieuwe regeling ronduit een halte achteruit. “Soms daagt de bus zelfs niet meer op”, vertelt Jeroen Sleurs, algemeen directeur van de Gezinsbond. “En bij bijna één op de vijf kinderen rijdt de bus regelmatig voorbij omdat hij te vol zit”, aldus Sleurs. En je moet weten: één op de vier jongeren neemt dagelijks de bus naar school. Ook de wachttijd en reisfrequentie worden door bijna de helft van de respondenten als slecht tot zeer slecht beoordeeld. “We hopen dat de Gezinsbarometer het signaal kan zijn voor een beter mobiliteitsverhaal”, besluit Sleurs.
In een reactie laat De Lijn weten dat het nog te vroeg is om nu al grote conclusies te trekken. “De verwachte effecten zijn niet overal merkbaar en daarom doen we nog volop verder analyses, ook op het terrein”, klinkt het. “Door al deze informatie te verzamelen deden we al meer dan 200 aanpassingen, vaak aan schoolritten om extra capaciteit te bieden en de dienstregeling beter af te stemmen op de schooluren.” Daarnaast stelt De Lijn wel vast dat er in de regio’s waar het busaanbod versterkt werd, meer reizigers zijn. “Gemiddeld gaat het om een reizigersstijging van 6,5 procent. En vanaf 15 april zullen er in bepaalde regio’s ook autocars ingezet worden als versterking op schoolritten in de spits”, aldus De Lijn.
KIJK OOK. Reizigers protesteren tegen dienstverlening bij De Lijn
Behalve naar het nieuwe vervoersplan van De Lijn polste de Gezinsbond ook naar veilige fietsroutes, ervaringen met de trein, deelmobiliteit en kilometerheffing. De belangrijkste resultaten op een rijtje:
De wagen blijft veruit het favoriete vervoersmiddel voor gezinnen. Slechts 6 procent van de gezinnen gebruikt regelmatig de trein voor gezinsverplaatsingen. Gezinnen beoordelen de trein nog steeds als te duur (54 procent).
8 op de tien gezinnen bezitten minstens één eigen wagen, 32 procent een bedrijfswagen en 40 procent heeft ook minstens één elektrische fiets in huis.
Meer dan de helft van de gezinnen (55 procent) is voorstander van de invoering van een kilometerheffing.
15 procent van de gezinnen maken al gebruik van deelmobiliteit (deelfiets, deelwagen of deelstep).
Eén op de twee jongeren zegt dat er fietspaden op hun route naar school ontbreken.
Negen op de tien fietsende kinderen onder 10 jaar hebben een begeleidende volwassen mee op weg naar school. Eens boven 13 jaar fietsen ze meestal zelfstandig.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
ONZE OPINIE. “Waarom N-VA op het podium niet meer over migratie praat”
-
3
Dag van de Arbeid: welke diensten zijn open op 1 mei?
1 mei, beter bekend als Dag van de Arbeid, staat voor de deur. Voor velen van ons betekent dat eigenlijk een ‘dag zónder arbeid’, een dagje verlof dus. En dat geldt ook voor bepaalde diensten. Kan ik de trein nemen? Is mijn Delhaize open? Een overzicht van wat wel en niet open is op woensdag. -
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
-
Stel hier uw vraag aan Paul D'Hoore over de spilindex en het inflatiecijfer
-
17
De Stem van Tinne Van der Straeten: “In principe vind ik dat de hoofddoek overal gedragen mag worden”
In de Stem Van Vlaanderen kom je te weten welke politicus jij bent. Ook Tinne Van der Straeten, federaal minister van Energie voor Groen, doet mee aan de grootste stemtest van Vlaanderen. In de video hierboven ontdek je hoe zij antwoordt op enkele maatschappelijke dilemma’s. -
Drugsgeweld in Oostende escaleert: politie zoekt verdachte van steekpartij op klaarlichte dag
Bewakingsbeelden tonen hoe een jongeman met een lichtblauwe trainingsvest wegspurt met in zijn handen een groot, gekarteld mes. Daar heeft hij enkele seconden voordien een andere man mee neergestoken, midden op straat in het centrum van Oostende. Mogelijk is er een link met het Nederlandse drugsmilieu. -
206
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
PREMIUM74
Als de camera’s niet draaien: wat denken de N-VA-militanten echt van de plannen van hun partij?
Voor het oog van een half leger tv-camera’s heeft N-VA-voorzitter Bart De Wever gisteren zijn partijtoppers en militanten toegesproken op het langverwachte kiescongres van de Vlaams-nationalisten. Maar wat werd er náást het podium gezegd? Komt die Vlaamse regering met Vlaams Belang er? En wie mag volgens militanten nu al dromen van een ministerpost? Weg van de camera’s polste onze politieke journalist Fleur Mees naar de temperatuur. “Jambon II? Dat is geen optie.” -
Multipharma neemt CM-apotheken over
De apotheekgroep Multipharma neemt de 88 apotheken van zorgretailer Goed, onderdeel van de Christelijke Mutualiteit (CM), over. Dat heeft Multipharma maandagavond aangekondigd. Het Multipharma-netwerk wordt zo in één klap een derde groter. -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?