GEMEENTERAAD

GEMEENTERAAD. Leopoldsburg klaagt over temperatuur en tocht: 2,6 miljoen voor renovatie sporthal

Leopoldsburg
Meerderheid: CD&V (9), Vooruit (8)Oppositie: N-VA (4), Prol Leop (2), VB (2)

Sporthal: In hun streven naar meer duurzaamheid in gemeentelijke gebouwen stelde de gemeenteraad voor om de sporthal energetisch te renoveren. Hierbij zal geïnvesteerd worden in isolatie en nieuwe technieken zoals warmtepompen, zonnepanelen en led-verlichting. Fluvius gaat het project verder begeleiden en uit een studie blijkt dat deze investering van 2,6 miljoen euro op 21 jaar terugverdiend zal zijn. Volgens schepen Franky Geypen (Vooruit) is die renovatie hoogdringend omdat de energietechnieken niet enkel verouderd zijn, maar ook niet naar behoren functioneren waardoor geklaagd wordt over de temperatuur en de tochtproblemen. De N-VA-oppositie stemde tegen omdat volgens woordvoerder Ivo Fonteyn beter gekozen wordt de bouw van een nieuwe sporthal die opgetrokken wordt op de site waar het nieuwe zwembad voorzien wordt. Voorzitter Wouter Beke (CD&V) gaf toe dat het bestuurscollege die piste ook even bewandelde, maar volgens hem is het op korte termijn voor de gemeente financieel niet haalbaar om een investering van 15 miljoen te doen zonder daarbij de andere noodzakelijke investeringen in het gedrang te brengen.

Noodopvang: De raadsleden werden op de hoogte gesteld van de vraag die staatssecretaris voor Asiel en Migratie onlangs voorlegde om het noodopvangcentrum tot het einde van de zomer van 2025 open te houden. Het college van burgemeester en schepenen zal maandag 8 april hierover een beslissing nemen. Op dit moment verblijven er 477 bewoners. Het aantal families stijgt en het aantal alleenstaande mannen is met ongeveer een kwart gedaald. Meer dan 200 personen uit het centrum hebben ondertussen minstens 30 dagen gewerkt.

Klachtenbehandeling: Het systeem van klachtenbehandeling voorziet een jaarlijkse rapportering van de algemeen directeur aan de raadsleden. In 2023 en de eerste 2 maanden van 2024 werden in totaal 51 klachten geregistreerd. De helft hiervan werd effectief ontvankelijk verklaard en behandeld. De andere helft werd behandeld als melding of beleidssignaal. De gemiddelde doorlooptijd voor het behandelen ervan werd teruggeschroefd van 27 naar 14 dagen. Bijna alle klachten werden ingediend via het digitaal loket op de website. (sb)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer