© BELGA

“Dit maakt het gevaarlijker dan het al was”: Mathieu van der Poel heeft bedenkingen bij chicane en biedt oplossing aan

Als wereldkampioen en beste renner van het ogenblik is de stem van Mathieu van der Poel eentje die gehoord wordt in het veiligheidsdebat. In de aanloop naar Parijs-Roubaix - de gevaarlijkste wedstrijd van het jaar - verduidelijkt de kopman van Alpecin-Deceuninck zijn standpunt. “We hebben helaas geen ander keus: als ik wil winnen, moet ik risico’s nemen.”

Guy Van Den Langenbergh

De val in de Ronde van het Baskenland had hij niet live gezien omdat hij op weg was naar de luchthaven om het vliegtuig terug naar België te nemen, zei Mathieu van der Poel. “Maar de meeste valpartijen zijn te herleiden tot wij, de renners, die te veel risico’s nemen. Helaas hebben we geen andere optie. Als ik Parijs-Roubaix wil winnen, moet ik bereid zijn om risico’s te nemen.”

Waarmee we naadloos aankomen bij de veelbesproken chicane die de aanloop naar het beruchte en gevaarlijke Bos van Wallers veiliger moet maken. Van der Poel vroeg zich via sociale media af of dit een grap was maar wil zijn woorden nuanceren. “Ik ben tevreden met het feit dat ze iets willen veranderen maar volgens mij is de chicane niet de oplossing”, zei Van der Poel vanop de hoofdzetel van sponsor Deceuninck. “Dat ze pas een week voor de wedstrijd hiermee afkomen, lijkt me evenmin een goede zaak. Maar dat ze de aanloop willen aanpassen, ondersteun ik volledig. De aanloop naar het Bos is misschien wel het gevaarlijkste moment van het ganse seizoen. Ook ik voel me op dat moment niet echt comfortabel in het peloton.”

(lees verder onder de foto)

© BELGA

Meerderheid

De wereldkampioen heeft echter bedenkingen bij de aangereikte oplossing. “Gewoon aanpassen om aan te passen, dat is niet de manier”, zegt Van der Poel. “De chicane gaat het volgens mij gevaarlijker maken dan het al was. Als je het Bos in 20ste positie inreed, dan zat je nog altijd goed. Als je de chicane in 20ste positie aansnijdt, dan sta je stil. Maar als de meerderheid van de renners en de sportdirecteurs denkt dat dit veiliger is, dan sluit ik mij daarbij aan.”

Of er überhaupt een perfecte oplossing is? Zeer zeker, denkt de wereldkampioen. “De richting van waaruit we komen (het bos naar rechts indraaien in plaats van er recht naartoe rijden, red) is al een groot deel van de oplossing. CPA-voorzitter Adam Hansen heeft me een bericht gestuurd met de opties die ze hebben voor de komende jaren en die zijn er echt wel goed uit. Alleen was het nu schijnbaar te kort dag om die opties te gebruiken. Maar de mooiste oplossing was die van vorig jaar. De jongens van Visma reden het peloton al in stukken de stroken voor het Bos. Eerlijk, ik heb nog nooit zo op mijn gemak gezeten als vorig jaar. Maar daarmee verleg je eigenlijk gewoon het probleem.”

(lees verder onder de foto)

© BELGA

Stuurvaardigheid

Het Bos is inderdaad de gevaarlijkste kasseistrook van Parijs-Roubaix, bevestigt Van der Poel. “Omdat die kasseien niet gemaakt en gelegd zijn om met een fiets over te rijden. Andere sectoren liggen ook slecht maar daar kan je nog over fietsen. Bij het binnenrijden van het Bos moet je gewoon hopen dat je fiets het houdt. Stuurvaardigheid helpt je weinig. Ja, er zijn jongens die minder goed met de fiets kunnen rijden. Wat je daartegen kan doen? Zo veel mogelijk ruimte creëren voor jezelf voor het geval er iets zou gebeuren.”

Realiteitszin is Van der Poel niet vreemd. “Het gevaarlijkste aan wielrennen zijn de wielrenners zelf”, klinkt het. “Wij nemen de risico’s. Iedereen wil op hetzelfde punt vooraan zitten en dat is gewoon onmogelijk. Je kan zoveel maatregelen nemen als je wil, volledig veilig zal het nooit zijn. En dat is jammer. Trouwens, elke race heeft zijn gevaarlijke punten. De afdaling naar La Redoute is in mijn ogen even gevaarlijk als de rush naar het Bos. En we rijden op openbare wegen. Je kan niet alles aanpassen omdat er eens een valpartij is geweest. En als er daar niet gevallen wordt, dan wordt er wel op een andere plaats gevallen.”

Aangeboden door onze partners
Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer