De kampioenen van het voorjaar zijn geen verrassingen: Tom Waes en ‘De mol’ spelen in de hoogste regionen, ‘Chantal’ wint brons.

Dit zijn de best bekeken programma’s van het voorjaar: Tom Waes kampioen, ‘De droomfabriek’ verloor kijkers, Karen Damen sukkelt achterop

De VRT blijft ongeslagen in kijkcijfers, maar dankzij een slim trucje kan ook Play4 terugblikken op een mooi voorjaar. VTM werd voor het eerst voorgestoken door het kleine VTM 2.

Wout Desmytere

Na een korte afwezigheid haalde VRT1 begin dit jaar haar goudhaantje weer van stal. Tom Waes scoorde – nog maar eens – dé televisiehit van het voorjaar met Kamp Waes. Het tweede seizoen van de realityreeks liet de concurrentie ver achter zich, over alle zenders heen. De start van De mol levert Play4 evenwel de zilveren medaille op, brons gaat naar Chantal 2.

Het hoeft niet te verbazen dat de VRT de top 20 opnieuw domineert. Niels Destadsbader kan bovendien opgelucht ademhalen. Ik vraag het aan, na bijna drie jaar op de bank zijn eerste soloprogramma, haalde voor een woensdagavond mooie cijfers en krijgt sowieso een tweede seizoen.

LEES OOK: Verlengt VRT contract met Niels Destadsbader? Er komt een tweede seizoen van ‘Ik vraag het aan’

‘De droomfabriek’ schoot geweldig uit de startblokken, maar verloor tijdens z’n eerste seizoen een half miljoen kijkers.© Thomas Geuens

Opvallender is de neergang van wat hét programma van het voorjaar moest worden: De droomfabriek. De groots aangekondigde reboot van de iconische jaren 90-show startte op 3 februari met bijna 1,4 miljoen kijkers, maar speelde tegen de laatste aflevering meer dan een half miljoen kwijt. Al blijft de VRT tevreden over de resultaten: ook Bart Peeters en Gloria Monserez mogen terugkeren voor een tweede seizoen.

(Lees verder onder het overzicht)

*Telkens best bekeken aflevering per titel.

**Totaalcijfers: live + uitgesteld tot 7 dagen na uitzending, web + uitgesteld tot 28 dagen na release, herhalingen.

Leve de herhalingen

Dat de Vlaming zelf bepaalt wat hij bekijkt en via welk platform, hebben onze zenders intussen aanvaard. Het succes van een programma wordt niet meer bepaald door de mensen die de avond zelf voor hun televisie zitten, maar aan de optelsom van uitgestelde kijkers, kijkers via apps én herhalingen. Alle zenders doen het, maar vooral Play4 speelt daar op in.

Dankzij de nieuwe manier van kijkcijfers tellen groeide ‘De expeditie: Groenland’ uit tot één van de successen van het voorjaar.© Play4

Door programma’s als Scheire en de schepping en Celebrity masterchef Vlaanderen tot drie keer per week te herhalen, stijgen hun totaalcijfers consequent tot boven het half miljoen. Ook nieuwkomer De expeditie: Groenland groeide zo uit tot één van de nieuwe paradepaardjes op de zender. Door de eerste aflevering maar liefst vijf keer uit te zenden op een week, werden ietsje meer dan 400.000 kijkers er meer dan een miljoen. Het klinkt als valsspelen, maar het is de nieuwe realiteit.

(Lees verder onder het overzicht)

*Telkens best bekeken aflevering per titel.

**Totaalcijfers: live + uitgesteld tot 7 dagen na uitzending, web + uitgesteld tot 28 dagen na release, herhalingen.

Er waren ook programma’s waarvoor geen enkele hulp kon baten. Wat zou jij doen?, de intussen al vergeten show met Karen Damen, begon – alles samengeteld – met 686.162 kijkers. Daarmee kan je nog thuiskomen, maar naar de laatste aflevering keken nog met moeite 300.000 mensen.

(Lees verder onder de foto)

‘Wat zou jij doen?’ met Karen Damen verdween even snel als het kwam uit het collectief geheugen.© VTM

Ook nieuws blijft de agenda dicteren. Zo scoorden zowel Het journaal als VTM nieuws op 17 januari, de dag waarop het land verrast werd door een sneeuwzone. En de verontwaardiging rond de reportagereeks Moordzaken, levenslang prikkelde net méér mensen om de eerstvolgende aflevering op te zetten.

Kleine zenders

VTM heeft een stabiel voorjaar achter de rug, maar échte uitschieters waren er niet. Expeditie Gooris, het reisverslag van de familie Gooris op VTM 2, deed het met 1.162.913 kijkers zelfs beter dan de nummer 1 van haar moederzender: The voice.

(Lees verder onder het overzicht)

*Telkens best bekeken aflevering per titel.

**Totaalcijfers: live + uitgesteld tot 7 dagen na uitzending, web + uitgesteld tot 28 dagen na release, herhalingen.

Tot slot zette ook VRT CANVAS zich weer op de kaart. Vorig jaar deed ze dat met Godvergeten, dit voorjaar met een andere spraakmakende docu: Het proces dat niemand wou, over de zaak Bart De Pauw. De aanvankelijke beslissing van CEO Frederik Delaplace om de reeks uit het zendschema te halen, leidde tot een heisa die nog steeds niet helemaal is gaan liggen. Het deed de kijkcijfers – 864.071 voor de eerste aflevering – alleen maar deugd.

LEES OOK. Van ‘Godvergeten’ tot een sketch over Jan Jambon: VRT-top greep ook in bij de uitzending van andere programma’s

De reizen van de familie Gooris scoren zelfs beter dan het best bekeken programma op VTM.© VTM

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER