De Lijn wil altijd groen licht dankzij slimme verkeerslichten

De Lijn wil dat bussen en trams zelf de verkeerslichten op groen kunnen zetten in drukke steden zoals Antwerpen.

Nu staan bussen en trams vaak te wachten aan het rode licht. Daardoor verliezen ze tijd en rijden ze niet meer volgens het boekje tot grote ergernis van de reizigers. Zij willen dat het openbaar vervoer stipter en betrouwbaarder is.

In Brussel gebruiken bussen en trams al een eenvoudig systeem om de verkeerslichten te beïnvloeden. In Vlaanderen is er een verouderd systeem met lussen in de grond. "Maar die bevinden zich op 2 à 300 meter voor het verkeerslicht. Dat is te ver, want als een bus of tram aan het licht komt is het effect van de lus die de lichten doet verspringen, vaak al weg waardoor iedereen stil staat." zegt Roger Kesteloot, gedelegeerd bestuurder van De Lijn in "Start je Dag" bij Radio 2 Antwerpen.

Slimme verkeerslichten

Om het openbaar vervoer stipter te laten rijden, heb je slimme verkeerslichten nodig. Roger Kesteloot: "Als je een systeem hebt zoals in het buitenland, dat gebaseerd is op radiogolven - een radiozendertje in de bus en een ontvanger in de verkeerslichten - dan kan dat veel beter rekening houden met wat er in tussentijd gebeurt."

"Om de paar tientallen meters wordt er gekeken waar die bus of tram is. Bovendien kan je daar verschillende verkeerslichten tegelijk mee aansturen waardoor het voor de bus of de tram makkelijker is om een groene golf te krijgen, én andere weggebruikers staan niet te wachten op een tram die niet komt."

De Lijn onderzoekt samen met het agentschap wegen en verkeer waar zulke verkeerslichten het best komen.

Meest gelezen