Direct naar artikelinhoud
NieuwsFaillissement Van Hool

‘Bedrijvendokter’ Guido Dumarey doet in extremis nieuw bod op Van Hool en wil meer jobs redden

Na een dag van - pijnlijke - duidelijkheid voor het personeel ligt plots alles weer open bij Van Hool.Beeld Stefaan Temmerman

Zakenman Guido Dumarey heeft alsnog een nieuw bod uitgebracht op onderdelen van busbouwer Van Hool. Volgens Dumarey kan hij meer jobs redden dan de andere overnemer VDL-Schmitz Cargobull. De vakbonden reageren eerder sceptisch. ‘Speel geen spelletjes met het personeel.’

en

Coup de théâtre bij Van Hool: ‘Bedrijvendokter’ Guido Dumarey heeft maandagochtend om acht uur een nieuw bod neergelegd op busbouwer Van Hool. Dat lichtte hij ’s avonds zelf toe aan VTM Nieuws en op Kanaal Z. Dumarey zou een nieuwe partner gevonden hebben: ABC, de Amerikaanse verdeler van Van Hool. Dat is opmerkelijk, omdat de familie Van Hool een belang heeft van 33 procent in ABC. Die link doet bij de vakbonden, die uit de lucht vallen over het nieuwe bod, toch de wenkbrauwen fronsen.

Net zoals bij zijn eerste voorstel (1.800 jobs), claimt Dumarey nu dat hij meer jobs kan redden dan zijn concurrenten: de Nederlandse busbouwer VDL en de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull. Die twee zouden ‘maar’ 650 tot 950 jobs redden.

De vakbonden reageren echter achterdochtig op het voornemen van Dumarey om meer jobs te redden, zeggen ACLVB-secretaris Christophe Van Audenhove en BBTK-secretaris Diana Minten aan De Morgen. “Zeggen dat je het beter zal doen, maar zonder aantallen te zeggen, is makkelijk”, klinkt het. Ook stellen ze zich grote vragen bij de timing.

Volgens Dumarey heeft ABC hem dit weekend gecontacteerd. Het nieuwe bod houdt in dat 60 procent van de busbouwer in handen van Dumarey komt en 40 procent in handen van ABC.

Zware dag

Het personeel van Van Hool had er al een zware dag opzitten. Wat er al weken zat aan te komen, werd maandag ook definitief: de busbouwer is failliet verklaard. Een hele dag lang kreeg het personeel te horen dat de tandem VDL-Schmitz het bedrijf zou overnemen. En dat de pil nog bitterder was dan gedacht: 1.550 tot 1.850 mensen zouden hun job verliezen.

Het overnamebod zou de komende dagen gefinaliseerd worden. In eerste instantie werden alle 2.500 werknemers maandag al ontslagen, de volgende dagen zou er aan 650 tot 950 van hen een nieuw contract worden aangeboden: ongeveer 300 tot 600 bij VDL en 350 bij Schmitz Cargobull. “Die doorstart is een kwestie van dagen, niet van weken”, zei curator Jeroen Pinoy tijdens de persconferentie.

Dominique De Marez, specialist insolventierecht bij advocatenkantoor Eubelius, maande wel meteen aan tot voorzichtigheid. “Dagen of weken is wel zeer optimistisch. Gezien de complexiteit van het dossier is het belangrijk om met twee woorden te spreken en niet te doen alsof de beer al geschoten is. Er kunnen nog verschillende technisch-juridische obstakels opduiken, zoals milieu-issues. Vanaf het faillissementsvonnis moet men bovendien ook rekening houden met een aantal specifieke regels waarmee curatoren bij de verkoop van activa rekening moeten houden en die zijn niet van die aard om de zaken te vergemakkelijken.”

Het personeel reageerde vooral gelaten. “Ik heb net als iedereen het nieuws vernomen op de radio en via het internet”, zei Mario Janssens (54), die al 35 jaar bij Van Hool werkt. “Ik ben niet naar de fabriek gegaan, veel collega’s hebben dat wel gedaan. Maar eerlijk gezegd heb ik er een degout van. We worden serieus aan de kant gezet. Van Hool zijnde moet je dat toch maar durven, zo als eerste van de boot springen. Ik vind dat het zo niet zou mogen werken. Zo ga je toch niet met mensen om. Maar goed, we hebben er toch niks meer aan te zeggen.”

Allerslechtste scenario

Op een royale ontslagpremie moeten de ontslagen werknemers sowieso niet rekenen. “Bij een faling vallen zij onder het fonds Sluiting van Ondernemingen”, zegt ACLVB-vakbondssecretaris Christophe Van Audenhove. “Zij krijgen een premie naargelang het aantal dienstjaren, maar die bedraagt maximaal 30.500 euro. Daar zit je al aan na tien à twaalf gewerkte dienstjaren. Als je weet dat de gemiddelde werknemer bij Van Hool twintig jaar in dienst is, dan is het duidelijk dat het voor hen een bijkomende zorg is. Het is het allerslechtste scenario geworden.”

Bij de VDAB hebben ze intussen al de nodige voorbereidingen getroffen. “Vanaf dinsdag organiseren we inschrijfmomenten op drie verschillende locaties in Lier, Heist-op-den-Berg en Kapellen”, zegt VDAB-woordvoerder Joke Van Bommel. “Het is belangrijk dat de ontslagen werknemers zich binnen de acht dagen inschrijven om vlot recht te hebben op werkloosheidsuitkeringen. Daarna zorgen we voor outplacement, die de mensen zal begeleiden naar een nieuwe job waarbij ze de nodige tijd krijgen voor rouwverwerking. Het is moeilijk in te schatten hoeveel mensen snel een nieuwe job zullen vinden. Maar de krapte op de arbeidsmarkt zorgt er wel voor dat er veel mogelijkheden zijn.”

Een hele dag was er duidelijkheid voor het personeel, al was die wel heel pijnlijk. Tot het bericht kwam van het nieuwe bod van Dumarey en alle pistes weer openlagen. Volgens Vlaams minister van Werk Jo Brouns (cd&v)is het nu aan de curatoren om het nieuw bod te bekijken en te beoordelen. “Ik denk dat elk ernstig dossier dat die doorstart mogelijk maakt en waardoor er jobs behouden kunnen worden ernstig bekeken moet worden”, stelde Brouns in VTM Nieuws.

Dinsdag zal Dumarey zijn bod verder toelichten. Om 10 uur is ook overleg gepland tussen de curatoren en de vakbonden. Daar willen de bonden vooral meer duidelijkheid over hoe de curatoren het nieuwe bod inschatten. “We willen vooral dat er geen spelletjes gespeeld worden met het personeel”, klonk het bij de bonden.