De West-Vlaamse ondernemer Guido Dumarey heeft opnieuw zijn zinnen op busbedrijf Van Hool gezet.

Plottwist bij Van Hool: West-Vlaamse zakenman Guido Dumarey doet opnieuw bod op busbedrijf

De West-Vlaamse zakenman Guido Dumarey heeft een nieuw bod uitgebracht op busbouwer Van Hool. Dat meldt VTM NIEUWS en bevestigt Dumarey aan onze redactie. Hij gaat daarvoor in zee met het Amerikaanse bedrijf ABC Companies, de grootste klant van Van Hool in de Verenigde Staten. Vorige maand stelde hij zich ook al kandidaat, maar dat voorstel trok hij in.

Vanochtend werd bekendgemaakt dat busbedrijf Van Hool na weken van onzekerheid officieel failliet is verklaard en wordt overgenomen. De Nederlandse busbouwer VDL Groep neemt de bus- en touringcaractiviteiten over, de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull zal zich - via partnerbedrijf GRW - ontfermen over de afdeling industriële voertuigen. De overname gaat gepaard met minstens 1.500 ontslagen.

Nu blijkt dat Guido Dumarey opnieuw een bod heeft uitgebracht. Opnieuw, want vorige maand deed hij dat ook al een keer. Toen had hij een plan om de productie van de bussen en 1.800 jobs in Koningshooikt te behouden. Dumarey had een voorstel gedaan dat geldig was tot 8 april, maar toen de curatoren hem vroegen om dat te verlengen, haakte hij af. Eerder had hij al laten blijken dat de prijs voor de totale inboedel te hoog was naar zijn zin, zeker gezien de bodemvervuiling aan de bedrijfsterreinen van Van Hool. 

Wie is Guido Dumarey?

Dumarey is een ondernemer met heel wat ervaring. In het verleden heeft hij al meerdere bedrijven overgenomen en gered.

Hij heeft onder meer met Punch Powerglide een nieuwe industriële groep uitgebouwd, met fabrieken in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Daar werken momenteel 3.500 werknemers. Vorig jaar kocht hij nog Woodall ­Nicholson, een producent van kleinere bussen uit het Verenigd Koninkrijk die in problemen geraakt was.

"De bedrijven die ik heb overgenomen hadden allemaal moeilijkheden. De ervaring die ik heb opgedaan, wil ik zeker meenemen als ik Van Hool zou overnemen. Het vakmanschap bij Van Hool mag niet verloren gaan en ik zie daar toekomst in”, zei hij nog vorige maand.

Vanochtend deed hij dus een tweede poging. Dat doet hij dit keer niet alleen. “Afgelopen weekend heeft ABC Companies ons gecontacteerd om samen een bod uit te brengen”, vertelt Dumarey. ABC Companies is de exclusieve distributeur van Van Hool in de Verenigde Staten, en bovendien een bedrijf waarin Van Hool 38 procent aandeelhouder is. 

Beluister - Guido Dumarey vertelde in De Ochtend op Radio 1 hoe het nieuwe bod tot stand is gekomen:

“We doen samen een bod – zij 40 procent, wij 60 procent – op de busafdeling van zowel Amerika als Macedonië. In België zijn we geïnteresseerd in de serviceafdeling, de afdeling research & development, de (after)sales en de organisatie die nodig is om al die activiteiten te runnen”, schetst hij. 

“We willen bussen blijven bouwen. De coaches (reisbussen, red.) zijn onze eerste prioriteit. Deze worden gemaakt in Macedonië en verkocht in Amerika en de rest van de wereld. Doel is ervoor te zorgen dat ABC Companies alles krijgt wat het nodig heeft, en dat de nodige volumes in Macedonië worden gehaald."

"Op lijnbussen zou absoluut geen focus liggen – buiten een onderhoudscentrum voor de 800 bussen die momenteel in gebruik zijn. We willen ons concentreren op rendabele activiteiten.”

“Wat de fabriek en gronden in Koningshooikt betreft, maak ik mij geen enkele illusie. Ik had de intentie om deze te verwerven, de fabriek te vernieuwen en dergelijke, maar dat plan heb ik vandaag niet meer. We gaan zorgen dat we lokaal een activiteit kunnen opstarten die we in de eerste plaats huren, later zullen we zien hoe het verder kan. Kunnen we niet in Koningshooikt blijven, dan zorgen we dat we in een straal van 20 kilometer de nodige middelen vinden om zelf een infrastructuur op te bouwen.”

Meer jobs dan huidige overnemer

Dumarey gaat daarmee de strijd aan met de Nederlandse busbouwer VDL, die op dezelfde activiteiten zijn zinnen heeft gezet. De afdeling industriële voertuigen, waarop de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull heeft geboden, laat Dumarey links liggen.

De West-Vlaming meent dat zijn nieuwe bod meer jobs kan opleveren dan het voorstel van VDL. “Met de activiteiten die we voorzien, zouden we beter moeten doen. Het is nu aan de curatoren om te vergelijken welk bod daadwerkelijk het beste is.”

"Bod ernstig bestuderen"

Volgens Vlaams minister van Economie Jo Brouns (CD&V) moet elk bod ernstig bekeken worden. "Er is een overeenkomst met VDL-Schmitz Cargobull die bindend is langs hun kant, maar de overname is nog niet officieel. Het bevat afspraken rond prijzen, financiering en tewerkstelling, maar dat weerhoudt andere overnemers er niet van om nog een beter bod op tafel te leggen."

"De curatoren moeten op zoek gaan naar de beste oplossing voor de schuldeisers en het bedrijf, en dus gaan we ook dit bod grondig bestuderen", klinkt het bij zijn kabinet. Morgenavond al wordt uitsluitsel verwacht. "De tijdsdruk is inderdaad groot", geeft kabinet-Brouns toe. "Vermoedelijk zullen de curatoren snel een beslissing nemen."

Meest gelezen