HLN Fotomontage, Belga, PhotoNews, Getty Images
Volledig scherm
PREMIUM
© HLN Fotomontage, Belga, PhotoNews, Getty Images

Tot speciale ‘Roubaix-kousen’ toe: waarom alle snelheidsrecords dit voorjaar aan flarden gaan

In Parijs-Roubaix was het weer van dat: opnieuw sneuvelde het snelheidsrecord. Net als in de Omloop, Kuurne, Milaan-Sanremo, de E3 Saxo Classic en de Ronde van Vlaanderen. Is de koers op hol geslagen, of is er een logische verklaring voor de extreme snelheden? De buik van het peloton heeft zo zijn mening...

9 reacties

  • Gino Denil

    4 weken geleden
    Topsporters doen het niet op vetverbranding. Dat vet is er grotendeels al afgetraind. En je laatste vetresten op verbranden is ongezond en gevaarlijk. Op dat moment begint je lichaam ook al spierweefsel te verbranden. Het hogergevoel heeft daar weinig mee te maken. Dat verdwijnt door de ketose waarbij je in hoog tempo vet gaat verbranden.
  • Gino Denil

    4 weken geleden
    Als het op is in de spieren is het op, adri zuiderwijk. Zowel bij lange afstand lopers als bij wielrenners. En dan daalt niet alleen het vermogen sterk. Dan begint het lichaam gewoon zichzelf te verbranden. Er is niet zo iets als een training of gewenning waardoor je langer op volle snelheid kan blijven doorgaan zonder extra drank en koolhydraten in te nemen.
  • Dries De Backere

    4 weken geleden
    @jean Hulle? Flexibere fietsen in Parijs-Roubaix? Fietsen worden alleen stijver en stijver, alles om het contact met de kasseien te voelen. Vorig jaar reed Mathieu met 50mm velgen. Nu met 60mm, nog harder nog stijver.Ook frames zijn stijver en aerodynamischer als ervoor. Geen comfort middeltjes meer alles om de snelheid.Wij waren er tijdens de koers nog over bezig want je zag het duidelijk op beeld. Wat blijkt stond ook in de Volkskrant : De anatomie van de kasseienfiets van Mathieu van der Poel
  • Jan Daems

    4 weken geleden
    Hoe zouden wielerwedstrijden eruit zien wanneer de oortjes zouden verboden worden? Nu wordt zo'n wielerwedstrijd gedegradeerd tot een schaakspel waarbij maneuvers vanuit de volgwagen gedicteerd worden en het koersverloop veel te voorspelbaar wordt. 't Is steeds hetzelfde scenario: een klein groepje mag voorop rijden en krijgt media-aandacht en dan, met nog 20km te gaan, worden ze bijgebeend en spelen de ploegleiders hun beste kaarten uit. De renners zijn figuranten geworden in een groot circus.
  • Stephan Priem

    4 weken geleden
    Voeding, materiaal en aangepaste training en niet vergeten regelmatig een rustpauze en juist deze worden belangrijker. Uiteindelijk wordt er per wielrenner minder gekoerst. Dat er sneller wordt gereden zien we evenredig aan het aantal valpartijen met dikwijls ergere verwondingen.