Foto: De Lijn
Foto: De Lijn

De Lijn test 'slim' veiligheidssysteem bij kusttram

De Lijn voert testen uit met sensoren die alles rond de kusttram registreren, mogelijke gevaren voorspellen en de juiste actie voor de chauffeur moet aangeven. De Lijn wil met het slimme waarschuwingssysteem meer botsingen vermijden en de veiligheid van het tramverkeer verder verbeteren.

Voor het project werkt de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij samen met OTIV, een start-up uit Gent, en met trambouwer CAF, die de kusttram bouwt.

"De technologie combineert sensoren met data-analyse en artificiƫle intelligentie om de omgeving van de voertuigen te scannen. Ze toont en analyseert realtime het gedrag van voetgangers, fietsers en wagens en kan zo mogelijke gevaren voorspellen en de ideale actie van de trambestuurder aangeven", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).

De Lijn startte met de testen in de zomer van vorig jaar, het project loopt nog tot na deze zomer. "Op dit moment worden verschillende scenario's geƫvalueerd om te zien hoe snel de sensoren gevaar kunnen detecteren en hoe de software kan helpen om de reactietijd van de chauffeur te verbeteren. In de huidige testfase verzamelen de sensoren gegevens zonder al directe feedback te geven aan de trambestuurder."

Volgens De Lijn is het 67 kilometer lange traject dat de kusttram aflegt ideaal voor deze tests omdat ā€œde tram doorheen verschillende verkeerssituaties rijdt, zoals stadscentra en drukke gebieden langs de kust".

Behalve op dit slimme systeem zet De Lijn ook in op signalisatie aan tramkruisingen, bewustmakingscampagnes tijdens het zomerseizoen aan de kust en opleiding van de tramchauffeurs. De Lijn beklemtoont in een persbericht dat veiligheid een topprioriteit is.

Meest gelezen