Opgelet als je reis boekt via Booking.com: mogelijk krijg je met online oplichters te maken

Wie pas een reis heeft geboekt of gaat boeken voor komende zomer, kan maar beter goed opletten. Safeonweb kreeg namelijk al tal van meldingen van mensen die opgelicht werden bij het boeken van hun vakantie via Booking.com.

Thierry Goeman

Oplichters via het internet worden steeds vernuftiger. Nu proberen ze ook wie zijn reis voor komende zomer wil boeken te strikken. Klanten krijgen een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van het bijzonder populaire platform Booking.com waarin wordt uitgelegd dat de betaling voor hun reservatie niet succesvol is uitgevoerd of dat ze hun betalingsgegevens moeten controleren. “Opvallend genoeg kloppen alle gegevens wel, zoals de bestemming, het hotel en de reisdatum. Dat maakt het zo geloofwaardig”, waarschuwt Safeonweb, dat burgers informeert en adviseert over cybersecurity.

Toch is het niet Booking.com of het hotel dat contact opneemt, maar een hacker/oplichter die al die gegevens ontfutselt heeft en uit is op je centen. “Deze vorm van oplichting is intussen ook opgedoken via de mobiele app van Booking.com, waar het zogenaamde hotel waar klanten geboekt hebben om een bankverificatie vraagt. De klant wordt gevraagd om door te klikken op een link in een bericht dat rechtstreeks naar het account van de klant wordt gestuurd. Klanten worden vervolgens aangemoedigd om een nieuwe betaling te doen of hun bankgegevens op te geven om niet het risico te lopen dat hun boeking wordt geannuleerd.”

Bankgegevens

“De toon van de e-mail is zeer dwingend. Oplichters gebruiken een overtuigende toon en benadrukken de urgentie van de situatie, anders wordt je boeking gewoon geannuleerd”, klinkt het bij Safeonweb. Wees daarom altijd op je hoede als er wordt gevraagd om opnieuw een betaling te doen. Bovendien is elk bericht waarin je wordt gevraagd je bankgegevens te controleren, oplichting. Zelfs je bank zal je nooit om die informatie vragen.

Betaal voor alle duidelijkheid nooit via een link in een e-mail, Whatsapp-bericht of sms. En controleer je reservatie via je persoonlijke account op Booking.com. Neem bij twijfel direct contact op met Booking.com of het hotel om de juistheid van de informatie te controleren. Frauduleuze e-mails of berichten stuur je best door naar verdacht@safeonweb.be.

Als je geld hebt verloren of het slachtoffer bent geworden van oplichting, doe dan sowieso aangifte bij de politie. Neem ook contact op met je bank en/of Card Stop op 078/170.170 als je je bankgegevens hebt doorgegeven, als er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt naar een fraudeur. Zo kunnen frauduleuze transacties hopelijk nog worden geblokkeerd.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen