Direct naar artikelinhoud
NieuwsGezondheid

‘Veiligheid en kwaliteit komen in gedrang’: leerlingen in zorgopleiding niet klaar voor arbeidsmarkt, zegt driekwart van de leerkrachten

‘Veiligheid en kwaliteit komen in gedrang’: leerlingen in zorgopleiding niet klaar voor arbeidsmarkt, zegt driekwart van de leerkrachten
Beeld rv

Leerlingen zijn na het zesde jaar gezondheidszorg in het secundair onderwijs niet klaar voor de arbeidsmarkt, vindt driekwart van de leerkrachten. Dat wijst een bevraging van de Belgische federatie voor zorgkundigen (BEFEZO) uit, schrijft VRT NWS.

De beroepsfederatie voor zorgkundigen, BEFEZO, trekt aan de alarmbel na een zorgwekkende bevraging. BEFEZO bevroeg bijna 400 leerkrachten in de opleiding voor zorgkundigen uit het secundair onderwijs. Dat resultaat is allerminst positief. 70 procent van de bevraagde leerkrachten vindt namelijk dat de huidige onderwijshervorming de leerlingen niet goed voorbereidt op het beroep van zorgkundige. Driekwart van de leerkrachten denkt bovendien dat hun leerlingen niet klaar zijn voor de arbeidsmarkt wanneer ze hun diploma secundair onderwijs behalen.

De voorzitter van BEFEZO, Paul Cappelier, zegt aan VRT NWS dat “zorgkundigen steeds meer handelingen overnemen van verpleegkundigen om de druk op de zorg te verminderen. Dat is een goede zaak, als ze voldoende worden opgeleid”.

Lees ook

De opmars van de freelance verpleegkundige: ‘Als ik erg hard werk, kan ik 10.000 euro per maand verdienen’

Uren zorg in opleiding afgebouwd

Het probleem ligt volgens Cappelier bij de huidige onderwijshervorming. Leerlingen zouden onvoldoende tijd hebben om de theoretische en praktische vaardigheden te leren. “Het aantal uren zorg binnen de opleiding is serieus afgebouwd”, klinkt het.

De politiek moet maatregelen nemen, vindt de beroepsfederatie. Ze wijzen daarvoor rechtstreeks naar onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) en Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits (cd&v). “De belangrijkste conclusie die uit het rapport is gekomen is dat als we met deze hervorming doorgaan, de veiligheid en de kwaliteit van de zorg in het gedrang komen.”

Cappelier wijst op het gevaar voor de zorg als de leerlingen onvoldoende voorbereid zijn. “We vragen dat leerkrachten ondersteund worden met wetenschappelijk onderbouwd leermateriaal en dat ze de nodige tijd krijgen om een veilige en kwalitatieve zorg aan te bieden voor de leerlingen.”