Aan een nieuwe snellader zal je kunnen betalen met je bankkaart.
Foto: Belga

Elektrische auto opladen wordt (een beetje) eenvoudiger: geen laadpas meer nodig bij nieuwe snelladers

Nieuwe snelladers voor elektrische wagens moeten de mogelijkheid aanbieden om met een bankkaart te betalen. Dat staat in een Europese regel die vandaag ingaat. Wie daar zijn voertuig oplaadt, zal dus geen laadpas meer nodig hebben. Voor gewone laadpalen, die dus trager laden, verandert er minder.

Voor wie geen elektrische wagen heeft, eerst dit. Een elektrische wagen opladen is niet hetzelfde als benzine of diesel tanken. Wie benzine of diesel wil tanken, kan overal terecht, in elk tankstation, en kan gewoon met de bankkaart betalen. 

Bij elektrische wagens is dat niet zo. Dat komt omdat elektrische wagens in oorsprong, en eigenlijk nog altijd in grote mate, bedrijfswagens zijn. Bij een bedrijfswagen krijgt een werknemer, naast een wagen, ook een tankkaart ter beschikking. Want het bedrijf dat de werknemer in dienst heeft, heeft doorgaans een contract met een bepaalde brandstofleverancier.

Honderd verschillende laadpassen

Bij een elektrische wagen krijg je geen tankkaart maar een laadpas en/of een app van een mobiliteitsaanbieder. Wie niet altijd bij dezelfde mobiliteitsaanbieder wil laden, rijdt algauw rond met 3 of 4 passen. De tarieven tussen die verschillende passen kunnen danig verschillen. Naar schatting zijn er op dit moment een honderdtal soorten passen verkrijgbaar in België. 

Europa wil graag evolueren naar meer transparantie en meer uniformiteit op de markt van elektrische mobiliteit. Vandaar dus de verplichting die vandaag ingaat: nieuwe snelladers zullen voortaan moeten beschikken over een terminal waarbij je kan betalen met een bankkaart, net zoals je betaalt als je benzine of diesel tankt. 

Snelladers zijn de laadpalen die je doorgaans langs de autowegen of bij supermarkten ziet, met een vermogen van meer dan 50 kW (kilowatt). De verplichting om een betaalterminal te voorzien geldt alleen voor installaties vanaf 13 april 2024, al zijn er ook uitbaters die die mogelijkheid de laatste jaren standaard al aanboden. Bestaande laadpalen moeten tegen 2027 aangepast zijn. 

Daarnaast geldt ook een transparantieplicht: op de nieuwe snelladers moet de prijs ook zichtbaar zijn op het scherm van de laadpaal, zodat de klant weet wat de laadbeurt hem zal kosten. 

Meeste laadpalen zijn 'niet snel'

Snelladers maken wel nog maar een klein aandeel uit van het totale aanbod aan laadpalen. Het merendeel van de installaties, en zeker de laadpalen die je in de stadscentra ziet, hebben een vermogen van minder dan 50 kW. Die vallen dus niet onder deze nieuwe verplichting. 

Toch verandert daar ook iets, opnieuw alleen voor nieuwe installaties. Voortaan moet het bij een 'gewone' laadpaal ook mogelijk worden te laden zonder laadpas. Alleen geldt daar voor de uitbater geen verplichting om een betaalterminal te voorzien. Wel een QR-code, die de klant naar een elektronisch platform leidt, waar hij nog een tussenstap moet doen om een verbinding te maken met zijn bankkaart. 

De verwachting is dat de meeste mensen deze procedure te omslachtig zullen vinden, en dat laden aan een 'gewone' laadpaal nog altijd met een laadpas zal gebeuren. Voorlopig toch. Want vroeg of laat zal Europa ook hier meer betalingscomfort eisen.

Meest gelezen