‘Taxidrones geen verre toekomst meer’

Een luchttaxi van Volocopter vliegt over Parijs. Nu nog een idee, maar deze zomer wellicht al werkelijkheid. © Volocopter

Een vliegende taxi of een pakketje dat via een drone bij je thuis wordt bezorgd, is over enkele jaren waarschijnlijk heel normaal. Dat voorspelt Nynke Lipsius, directeur van de Amsterdam Drone Week (ADW).

De techniek is er volgens haar, evenals het gros van de wetgeving. Gemeenten en provincies moeten nu bepalen waar ze drones wel en niet willen inzetten, vat Lipsius het samen.

‘Zo is het niet meer de vraag óf Amazon met een pakjesbezorging vanuit de lucht komt, maar wanneer. Steden en regio’s moeten daarop voorbereid zijn. In de mobiliteitsplannen voor de komende tien jaar wordt het lagere luchtruim, de onderste 150 meter, niet meegenomen. Maar die gaat wel gebruikt worden.’

Olympische spelen

Een stad als Amsterdam, waar deze week de Amsterdam Drone Week plaatsvindt, kampt al met die dilemma’s. Drones zijn er in principe niet toegelaten, omdat het door luchthaven Schiphol al erg druk is met luchtverkeer boven de stad. ‘Toch vlogen er het afgelopen jaar zo’n 43.000 drones boven de hoofdstad’, zegt Lipsius. Dat leidt tot vragen over veiligheid, maar ook over geluidsoverlast en handhaving. ‘Het is echt een nieuw thema’, stelt ze.

Drones kunnen ook gebruikt worden voor het vervoer van mensen. Zo is het ‘zo goed als rond’ Volocopter, een vooraanstaande bouwer van luchttaxi’s, tijdens de Olympische Spelen in Parijs deze zomer demonstratievluchten gaat doen. De Nederlandse brandweer onthult tijdens de Amsterdam Drone Week, een driedaags congres over drones, dan weer plannen voor proeven met luchttaxi’s om brandweerlieden snel op de plaats van een brand te krijgen.

In China al zonder piloot

‘Het gaat opeens heel snel’, zegt Lipsius. ‘De certificering voor luchttaxi’s is gaande en wellicht zien we deze zomer, tijdens de Olympische Spelen, dus al zo’n toestel in actie. Er zal dan nog wel een piloot aanwezig zijn. De regelgeving vraagt dat ook, en in de luchtvaart nemen ze liever geen enkel risico.’

In China vliegen volgens Lipsius vandaag al taxi’s rond zonder piloot. In Europa en in de Verenigde Staten mag dat vanuit de huidige wet- en regelgeving nog niet, maar ‘technisch kan het al lang’. Het zal daarom niet lang meer duren voordat ook in Europese steden luchttaxi’s zonder piloot mensen van A naar B brengen, verwacht ze.

Vliegen we binnenkort allemaal met de drone naar het werk?

Partner Content