Vlaming koopt in beslag genomen auto, maar mag die niet inschrijven door fraude met chassisnummers: “Verkoper kan dat niet nagaan”

“Iedereen die tweedehands een auto verkoopt – professional of particulier – moet een Car-Pass voorleggen aan de koper”, zegt Filip Rylant van Traxio.© rr

Een voertuig kopen dat in beslag werd genomen en daarna openbaar wordt verkocht, is nooit zonder risico. De waarschuwing komt van een autohandelaar die bij de Finshop van de FOD Financiën een tweedehandswagen kocht. Wat is er gebeurd?

Thierry Goeman

Het is niet de eerste keer dat wie een tweedehands auto koopt bij Finshop nadien problemen krijgt omdat het om een geseind of ‘gekloond’ voertuig gaat. Dat wil zeggen dat de wagen de identiteit heeft overgenomen van een auto die nog gewoon rondrijdt en hetzelfde chassisnummer heeft. Fraude dus. Maar dat wist de koper niet toen hij de auto kocht. Hij wil nu vooral anderen waarschuwen voor de mogelijke risico’s, want hij slaagt er niet in om de wagen te laten inschrijven.

Finshop staat in ons land in voor de verkoop van roerende goederen die niet meer worden gebruikt door openbare overheden of die verbeurd verklaard of in beslag zijn genomen. In 2022 bedroeg de omzet ruim 18 miljoen euro. Het gaat hier voor alle duidelijkheid niet alleen om auto’s: Finshop verkoopt evengoed gereedschap, juwelen, merkkledij, …

LEES OOK. Exclusieve ‘oldtimer’ te koop bij FOD Financiën, maar toch blijft interesse uit: “De echte freaks haken af”

Van alle voertuigen die de politie of douane in beslag neemt in België wordt ongeveer 1 op de 6 nadien geveild, volgens de woordvoerder van Finshop in Gembloux. Van sommigen ontbreken papieren, soms zelfs de sleutels. Maar dat weten kopers vooraf.

Om problemen te vermijden, klinkt het, worden auto’s zonder geldige boorddocumenten enkel aan professionals (garagehouders) verkocht. Die kunnen dan duplicaten aanvragen om de wagen opnieuw in het verkeer te brengen.

Geen controle

Het is bij zo een aanvraag dat de fraude meestal aan het licht komt. Ook bij autohandelaar die ons contacteerde om zijn geval aan te kaarten. Bij controle bleek dat een voertuig met dat chassisnummer al in gebruik is in Nederland. Dat betekent meestal dat er geknoeid werd met de officiële documenten. Of met het chassisnummer in de wagen zelf, zegt Filip Rylant van autofederatie Traxio.

(Lees verder onder de foto)

“Als je een Car Pass hebt, kan je er redelijk gerust in zijn”, zegt Filip Rylant van Traxio.© BELGAIMAGE

Francis Adyns, adviseur-generaal en woordvoerder van de FOD Financiën: “Dat voertuig in kwestie werd zonder boorddocumenten door het Centraal Orgaan voor Inbeslagneming en Verbeurdverklaring overgedragen aan Finshop voor verkoop.” Op de vraag of dat dan niet vooraf gecontroleerd wordt, is Adyns formeel: “Finshop heeft noch de mogelijkheid noch de bevoegdheid om de waarachtigheid van chassisnummers na te gaan.”

Klacht tegen minister

Dat kan de politie bijvoorbeeld wel tijdens een verkeerscontrole. Zij kunnen wel zien of een auto geseind staat of dat er iets niet in orde is met de boorddocumenten. Zo kocht autohandelaar Brecht vorig jaar een Peugeot via Finshop. Maar de wagen of toch de papieren, zo bleek nadien, waren gestolen in Spanje. Hij diende daarop een klacht in tegen minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) wegens heling.

Finshop geeft in de verkoopsvoorwaarden wel duidelijk aan dat sommige wagens niet over de nodige documenten beschikken en levert in dat geval wel een officieel bewijs van verlies af. Wie biedt, moet ook beseffen dat hij een wagen of ander goed koopt in de staat waarin het werd aangeleverd aan Finshop. Zonder enige garantie.

“Als de oorspronkelijke koper Finshop aanspreekt en uit politioneel onderzoek blijkt dat het chassisnummer inderdaad vervalst werd, dan kan hij of zij de terugbetaling van de koopprijs bekomen”, laat Francis Adyns nog weten.

Autofederatie Traxio: Car-Pass biedt garantie

Hoe kan je nu vermijden dat je een wagen koopt waarvan achteraf blijkt dat er mee gesjoemeld werd of dat hij geseind staat?

“Iedereen die tweedehands een auto verkoopt – professional of particulier – moet een Car-Pass voorleggen aan de koper. Dat is een soort van identiteitskaart met de historiek van de auto. Daar staat ook onder meer het chassisnummer van het voertuig op. Heb je die, dan mag je er redelijk gerust in zijn”, zegt Filip Rylant van Traxio.

“Koop je een tweedehandsauto van een particulier, zet dan eventueel ook een clausule in de koopovereenkomst dat de auto eerst technisch gekeurd en in orde moet zijn en vergezeld van een Car-Pass. Anders laat je de koop beter niet doorgaan, want dan heb je geen enkele garantie”, zegt Rylant.

De in beslag genomen voertuigen die Finshop verkoopt, zijn meestal niet vergezeld van een Car-Pass. Wie er koopt, loopt dus enig risico. Maar dat weet je vooraf. In ruil kan je er wel serieuze koopjes doen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer