© Karel Hemerijckx

Steeds minder handelszaken in Limburg, maar totale winkeloppervlakte stijgt

Hasselt -

Op tien jaar tijd is het aantal handelszaken in Limburg gedaald met bijna 10 procent, van 17.507 in 2013 naar 15.909 in 2023. De totale winkeloppervlakte is wel gestegen. Dat is vooral een gevolg van de opkomst van bekende ketens, ten koste van de zelfstandige winkels.

Koen Snoekx

Aantal winkels daalt

Met iets meer dan 19.000 loontrekkenden en ruim 7.200 zelfstandigen is het economisch belang van de detailhandel in Limburg niet te onderschatten. Toch verliest de sector jaar na jaar terrein. Zo is het aantal handelspanden in Limburg op tien jaar tijd gedaald met bijna 10 procent, van 17.507 in 2013 naar 15.909 in 2023. Het gros van de handelspanden (34 procent) wordt ingenomen door winkels. Daar is de daling nog meer uitgesproken. Zo is het aantal winkels in Limburg op diezelfde tien jaar tijd gedaald van 6.583 naar 5.408, een afname van 17,8 procent. Limburg telt nu nog 6 winkels per 1.000 inwoners.

© Karel Hemerijckx

© Karel Hemerijckx

Meer winkeloppervlakte

Ondanks de daling van het aantal winkels is er in Limburg wel een stijging van de totale winkeloppervlakte, tot 1,73 miljoen m². Door de opkomst van de formulewinkels - bekende ketens zeg maar -, ten koste van de zelfstandige winkels, is de gemiddelde winkel in Limburg groter geworden. In 2023 had bijna 20 procent van de winkels een oppervlakte van meer dan 400 m², terwijl dat in 2013 nog 15 procent was. Het toenemende aantal formulewinkels zorgt er wel voor dat het winkelaanbod in steden steeds minder uniek wordt en steden qua winkelaanbod meer en meer inwisselbaar zijn.

© Karel Hemerijckx

Minder langdurige leegstand

Van de 15.909 handelspanden in Limburg in 2023 stonden er 1.868 leeg, wat neerkomt op 11,7 procent. De leegstand blijft daarmee quasi stabiel in vergelijking met 2022 (11,5 procent). Het dieptepunt qua leegstand in Limburg was 2020, toen 13,3 procent van de handelspanden geen invulling had, maar die situatie is dus gekeerd. Nog positief is dat de leegstaande handelspanden sneller een invulling krijgen. Van de 1.868 leegstaande handelspanden in 2023 was er in 61 procent van de gevallen sprake van structurele leegstand (meer dan 3 jaar) of langdurige leegstand (tussen 1 en 3 jaar). Een jaar eerder, in 2022, bedroeg de structurele en langdurige leegstand nog 70 procent.

© Karel Hemerijckx

Steeds minder cafés

Eén op de vijf handelspanden in Limburg wordt ingenomen door horeca. Horeca blijft daarmee een belangrijke sector in onze provincie. Binnen de horeca krijgen de cafés wel rake klappen. Het aantal cafés in Limburg is gedaald van 894 in 2013 naar 551 in 2023, een daling van liefst 38 procent. Het aantal eetgelegenheden stijgt wel lichtjes van 1.981 in 2013 naar 2.090 in 2023. Het aantal afhaalzaken is de afgelopen tien jaar bijna verdubbeld. In 2023 telde Limburg 155 afhaalzaken, tegenover 81 in 2013. Die stijging is grotendeels een gevolg van de coronacrisis, toen horecazaken op slot moesten, maar afhaal wel nog mogelijk was.

© Karel Hemerijckx

Steeds meer supermarkten

Terwijl de kruidenierswinkel stilaan een unicum wordt, blijven de supermarkten als paddenstoelen uit de grond schieten. Zo is het aantal supermarkten in Limburg gestegen van 328 in 2013 naar 352 in 2023, een toename van 7,3 procent. Er is niet alleen een stijging van het aantal supermarkten, ze worden ook steeds groter in oppervlakte. Waar in 2013 nog 31 procent van de supermarkten een oppervlakte had van meer dan 800 m² is dat aandeel grootschalige supermarkten in 2023 al gestegen naar 51 procent.

© Karel Hemerijckx

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer