Direct naar artikelinhoud
NieuwsF1

Nog meer onrust bij Red Bull? Ontwerper van snelle auto’s van Verstappen vertrekt mogelijk

Red Bull-teambaas Christian Horner en auto-ontwerper Adrian Newey op het circuit van Suzuka, begin april.Beeld ANP

Het rommelt weer in de top van Formule 1-team Red Bull. De legendarische auto-ontwerper Adrian Newey, het brein achter de razendsnelle auto’s van Max Verstappen, wil naar verluidt zijn biezen pakken.

De doorgaans goed ingevoerde Duitse motorsportsite Auto, Motor und Sport gooide donderdag de knuppel in het hoenderhok. “Adrian Newey verlaat Red Bull”, stond boven het bericht, dat BBC Sport kort daarna bevestigde op basis van eigen bronnen. Newey zelf doet er vooralsnog het zwijgen toe en Red Bull zegt van niets te weten. Dat zegt echter weinig, leert de ervaring in de Formule 1. De teams ontkennen geruchten over personeelswisselingen bijna altijd tot aan de formele bekendmaking.

Een eventueel vertrek van de door velen als geniaal bestempelde technicus zou een flinke aderlating zijn voor Red Bull. Al was het maar vanwege de reputatieschade. Het verlies van een “grote naam” als Newey is een negatief signaal. Het zou de toch al gewekte indruk versterken dat de neuzen niet langer dezelfde kant op staan in de leiding van Red Bull.

De 65-jarige Newey, expert in aerodynamica, wordt beschouwd als de beste auto-ontwerper die de Formule 1 ooit heeft gekend. In zijn lange carrière stond hij aan de wieg van Formule 1-auto’s die in totaal 25 coureurs- en constructeurswereldkampioenschappen bij elkaar reden.

Sinds 2006 werkt hij voor Red Bull, dat onder zijn technische leiding dertien keer wereldkampioen werd. Newey is dan ook de best betaalde techneut in de hoogste raceklasse. Zijn jaarsalaris zou meer dan 12 miljoen euro bedragen.

Gevolgen affaire-Horner

Newey zou om twee redenen weg willen bij Red Bull. De eerste is de onverkwikkelijke affaire rond teambaas Christian Horner, die door zijn persoonlijk assistent is beschuldigd van seksuele intimidatie. Horner is na een intern onderzoek van deze aantijgingen vrijgesproken, maar de vrouw in kwestie is daartegen in beroep gegaan. Zij werkte niet alleen voor Horner, maar ook voor Newey. Die zou van mening zijn dat Horner er te gemakkelijk vanaf komt.

Max Verstappen naast Adrian Newey in Abu Dhabi, in 2021.Beeld EPA

De tweede genoemde reden voor Neweys onvrede is dat zijn invloed binnen Red Bull mogelijk tanende is. Horner zou de op leeftijd zijnde hoofdontwerper geleidelijk naar de zijlijn manoeuvreren ten gunste van een jongere generatie ingenieurs. Het ontwerpen van een race-auto is altijd teamwerk, maar Newey zou het gevoel hebben dat zijn bijdrage aan het huidige succes van Red Bull intern niet op waarde wordt geschat.

De jonge Red Bull-ingenieurs zouden er juist genoeg van hebben om in de schaduw van de grote Newey te opereren. Zij vinden dat hij als boegbeeld van het ontwerpersteam te veel eer krijgt, terwijl Newey volgens Horner nog maar 50 procent van zijn werktijd besteedt aan de Formule 1. Technisch directeur Pierre Waché zou inmiddels het echte brein zijn achter de supersnelle auto’s van Verstappen.

Wegauto zo snel als Formule 1-wagen

Newey besteedt veel tijd aan zijn lievelingsproject, het bouwen van een racewagen voor de openbare weg die net zo hard kan als een Formule 1-auto. Die hyperauto, de RB17, gaat volgend jaar de testfase in en moet in 2026 in productie gaan.

Mocht Newey echt willen vertrekken, dan kan dat waarschijnlijk pas na volgend seizoen. Hij heeft een contract tot eind 2025, waar Red Bull hem aan kan houden. Daarna moet hij waarschijnlijk twaalf maanden wachten voordat hij bij een concurrerend team aan de slag kan, omdat Red Bull wil voorkomen dat hij zijn technische kennis over de Red Bull-auto’s meeneemt naar Ferrari of Aston Martin.

Die twee F1-teams zouden al met grote zakken geld hebben gezwaaid om Newey te verleiden de overstap te maken. Mocht dat lukken, dan kunnen ze pas vanaf 2027 van zijn diensten gebruikmaken.

Nieuw avontuur bij Ferrari

Als Newey een nieuwe uitdaging zoekt, dan is dat waarschijnlijk bij Ferrari. De Brit sloeg in het verleden tot drie keer toe aanbiedingen van die racestal af; besluiten waar hij achteraf met spijt over spreekt. Newey zei vorig jaar ook hoe jammer hij het vindt dat hij nooit met zevenvoudig wereldkampioen en landgenoot Lewis Hamilton heeft gewerkt. Hamilton heeft net een meerjarig contract bij Ferrari getekend, dus zijn twee ‘missers’ kan in Newey één keer goedmaken als hij naar Italië wil verhuizen.

Of Max Verstappen erg rouwig zal zijn om Neweys vertrek, is de vraag. Tijdens het recente raceweekend in China hield hij zich op de vlakte over diens mogelijke exit en benadrukte hij dat het ontwerpen van de auto teamwerk is.

Tegelijkertijd heeft Verstappen meermaals laten blijken dat hij niet zit te wachten op nog meer onrust in de tent. Als het hem bij Red Bull niet meer bevalt, kan de Nederlander altijd naar Mercedes uitwijken. Teambaas Toto Wolff zal hem daar met open armen verwelkomen. Het laatste gerucht is dat Verstappen en zijn manager volgend weekend in Miami met Wolff over zo’n overstap gaan onderhandelen.