© Joris Herregods

Droomvilla op Ibiza geboekt maar opgelicht via Airbnb

Een droomreis naar Ibiza om haar veertigste verjaardag te vieren, is uitgedraaid op een financiële kater van 2.321 euro. Lauren Eyskens (39) uit Wijnegem had een sjieke villa geboekt via Airbnb. Maar de woning bleek door een oplichter online gezet, die haar met professioneel nagemaakte e-mails overtuigde om het grote bedrag toch te betalen. Ze is al haar geld kwijt, maar Airbnb zegt niets voor haar te kunnen doen.

Marc KLIFMAN

Een jaar lang spaarde Lauren Eyskens om in september met haar beste vrienden een week naar Ibiza te gaan. “Ik vier dan mijn veertigste verjaardag en wilde iets bijzonders doen.”

Lauren zocht via het online boekingsplatform Airbnb een villa waar ze de hele week zou verblijven. Haar oog viel op een luxueuze woning met zwembad, op een boogscheut van de hipste stranden en bars op het eiland.

© HBVL

Professioneel

“Ik contacteerde de eigenaar, die me vrij snel antwoordde met nog wat specifieke uitleg over de villa en met de vraag om verder privé te mailen voor het uitwisselen van onze contactgegevens. Alles zag er heel professioneel uit. Ik besloot uiteindelijk de villa te boeken, waarop ik mails van Airbnb kreeg doorgestuurd met de boekingsbevestiging. Na het betalen van de boeking - 2.321 euro in totaal - heb ik die eigenaar een betaalbewijs doorgestuurd. Een paar minuten later al kreeg ik opnieuw een bevestigingsmail van Airbnb.”

Lauren dacht dus dat de boeking correct was verlopen. Maar twee dagen later stelde ze op de website van Airbnb vast dat er geen enkele boeking was doorgevoerd.

De eigenaar van de villa bleek in werkelijkheid een oplichter te zijn, die de mails van Airbnb uiterst professioneel had nagemaakt. De foto’s van de villa heeft hij wellicht zelf op het internet gestolen, want de villa stond gisteren onder dezelfde contactgegevens alweer te huur via een andere boekingssite. Voor het dubbele van de prijs die Lauren betaalde dan nog.

“Ik heb de hele situatie uitgelegd aan Airbnb, maar dat haalt niets uit”, zegt Lauren gefrustreerd. “In het begin waren ze vriendelijk en behulpzaam. De villa hebben ze ondertussen van hun website verwijderd. Toch zeggen ze dat ze niets voor me kunnen doen omdat ik privé heb gemaild met de eigenaar. Ze willen ook niets terugbetalen omdat mijn betaling niet via de website van Airbnb zelf is verlopen. Volgens hen is het dus allemaal mijn eigen fout. Maar ik ben ervan overtuigd dat ik niet de enige persoon ben die op deze manier wordt opgelicht. Alles zag er zó identiek uit. Airbnb is er toch zelf ook verantwoordelijk voor welke eigenaars er allemaal op hun website staan?”

Klacht bij Test-Aankoop

Airbnb had gisteren geen antwoord klaar op de klacht van Lauren. Het online boekingsplatform, dat actief is in 191 landen en ongeveer 80 miljoen mensen kamers laat verhuren, werd eerder ook al in Engeland geviseerd door internetcriminelen. Ze gingen op dezelfde manier te werk als bij Lauren.

Die heeft een klacht ingediend bij Test-Aankoop. “We krijgen geregeld klachten over valse accounts bij bepaalde websites, zoals Immoweb of illegale doorverkoopsites. Dat zijn dezelfde principes”, zegt Test-Aankoopwoordvoerder Simon November. “Wij raden de mensen aan om de FOD Economie in te lichten. Alleen zij zijn bevoegd om websites te sluiten. Sowieso zullen zij een proces-verbaal laten opmaken, waarop het parket een strafrechtelijk onderzoek naar de oplichting kan starten.”

Lauren weet niet of het veel zal uithalen. Ze heeft er zich bij neergelegd dat ze haar zuurverdiende centen kwijt is. “Het enige wat ik nu nog wil, is dat iedereen gewaarschuwd is en goed oplet bij het boeken van vakanties via Airbnb.”