Steeds grotere wijnglazen doen ons meer en meer alcohol drinken

Met dit zomerweer genieten heel wat mensen graag van een glaasje wijn. De voorbije jaren blijkt dat hun glas steeds beter gevuld wordt, zo hebben wetenschappers aan de universiteit van Cambridge ontdekt. 300 jaar geleden bevatte een gemiddeld wijnglas 65 ml, terwijl de grootste, moderne wijnglazen vandaag bijna een halve liter wijn kunnen bevatten.
Reporters

Het is u misschien ook al opgevallen: een gemiddeld wijnglas op restaurant of in uw servieskast wordt steeds groter. Dat is ook Theresa Marteau, directeur van het onderzoekscentrum voor gedragswetenschappen aan de universiteit van Cambridge niet ontgaan. Wetenschappers vergeleken servies uit de 18e eeuw van het Ashmolean-museum in Oxford, met wijnglazen uit de 19e eeuw afkomstig van Buckingham Palace met glazen die recent worden verkocht in interieurwinkels. Dat wijnglazen door de eeuwen heen spectaculair gegroeid zijn, is glashelder. 

Vooral in de jaren 90 is de inhoud van het gemiddelde wijnglas aanzienlijk toegenomen, van 65 ml in de 18e eeuw tot 450 ml nu, bijna zeven keer zo veel. En de grootte is belangrijk zo blijkt: grotere glazen doen ons effectief meer consumeren, zoals we een groter bord vaak voller scheppen dan een kleiner. Wetenschappers hebben eerder al aangetoond dat er een link bestaat tussen grotere borden en overgewicht. Een vaak geciteerde dieettip is niet toevallig om te eten uit een kleiner bord.

Experiment

Hetzelfde principe bewees Marteaus team met een experiment in een wijnbar in Cambridge. Gedurende zes weken werd een portie van 175 ml wijn aangeboden in drie soorten glazen met een verschillende grootte. De wijn die in de grootste glazen werd geserveerd, werd 14% meer verkocht. Voor de andere types glazen werd er in die periode geen verschil genoteerd. Grotere glazen zien er dus aantrekkelijker uit, en worden beter gevuld, waardoor we haast ongemerkt meer drinken.

Marteau wil dit experiment naar de drinkgewoontes van de Britten graag op grotere schaal herhalen, om een beter inzicht te krijgen in de alcoholconsumptie van mensen door de jaren heen. Ze wil daarvoor graag samenwerken met grote wijnbars en cafés.

Meer weten?

De onderzoeksresultaten staan op deze website.

Meest gelezen