Hier doen fietshandelaren gouden zaken dankzij knip van de Leien

© rr

Vier giganten in de fietsenhandel zien de verkoopcijfers positief evolueren. Door de knip van de Leien en de vervroegde zomerregeling van De Lijn kruipen de mensen massaal op het zadel. “En de echte schok moet zelfs nog komen, als de mensen binnenkort in de file staan.”

andreas Rotty

LEES OOK: Opgelet als je nog met de auto naar Antwerpen wil: dit verandert er

Decathlon, De Geus, Fiets! en iBike zien de verkoop van fietsen stijgen in Antwerpen. Dat gebeurt natuurlijk elk jaar in de lente, maar door de aankomende mobiliteitswerken en de vervroegde zomerregeling van De Lijn is er dit jaar een extra stimulans voor klanten. De cijfers schieten de lucht in.

Decathlon zag de verkoop in de volledige fietsafdeling in maart en april stijgen met 12% tegenover dezelfde maanden vorig jaar. De stijging is vooral te wijten aan twee modellen. De verkoop van de vouwfiets kende in respectievelijk maart en april een stijging van 12 en 50% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Voor de elektrische fietsen liggen de cijfers nog hoger: in maart kende Decathlon een groei van 30% en in april 130%, tegenover 2016.

Ook iBike zag een enorme stijging sinds de eerste drie maanden van het jaar. “Je komt in Antwerpen met de auto gewoon niet meer vooruit, zeker niet nu de knip van de Leien er zit aan te komen”, zegt Dominic Vranckx van iBike. “In ons filiaal op het Eilandje zei een vrouw onlangs dat ze helemaal niet wilde fietsen, maar dat er gewoon geen alternatief is.”

Met elektrische fiets naar school

De populariteit van de elektrische fiets blijft ook stijgen. “Die blijkt van zijn bejaardenimago af te raken”, zegt Thomas Vanderhoydonck van Fietsenwinkel De Geus. “Er zijn opvallend veel jongeren die een elektrische fiets kopen. Binnenkort gaan kinderen er misschien mee naar school, in Nederland is dat al zo.”

Ook de snelle elektrische fietsen vliegen de deur uit. “Mensen kopen nu veel bewuster een fiets”, zegt Vanderhoydonck. “Voor de langere termijn. Vroeger was fietsenhandelaar seizoensarbeid, in de winter lag het stil, maar nu willen de mensen fietsen doorheen het jaar.” Het budget van de klanten ligt dan ook hoger. Waar het vroeger om honderden euro ging, gaat het nu vaak boven de duizend euro.

Paradox

Met de uitbreiding van het Velo-netwerk erbij kan je concluderen dat Antwerpen stilaan een fietsgekke stad wordt. Mobiliteitswerken die het autoverkeer ten goede moeten komen, jagen iedereen op de fiets: een opmerkelijke paradox. “En volgens mij moet de echte schok nog komen”, besluit Vanderhoydonck. “Pas als iedereen binnenkort echt in de file staat, gaan nog veel meer mensen naar de fiets grijpen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen