Direct naar artikelinhoud

Duitse justitie breidt onderzoek naar sjoemelsoftware bij Audi uit

Duitse justitie breidt onderzoek naar sjoemelsoftware bij Audi uit

Justitie in Duitsland breidt het onderzoek naar bedrog bij Volkswagen-luxedochter Audi uit nadat nieuwe onregelmatigheden aan het licht gekomen zijn. Dat heeft een woordvoerder van het parket van München vandaag gemeld.

De Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt (CSU) had gisteren te kennen gegeven dat Audi een "ontoelaatbare emissiesoftware" gebruikt heeft in de modellen Audi A8 en A7 let V6- en V8-dieselmotoren.

Het Duitse ministerie van Transport heeft geëist dat Audi 24.000 voertuigen van de types A7 en A8 terugroept vanwege het manipuleren van emissietesten. Ook in de Verenigde Staten heeft Audi dieselauto's verkocht die waren uitgerust met software om de uitstoot te manipuleren. In maart deden de Duitse autoriteiten nog invallen bij Audi in verband met de zaak.

Volgens een bron is nu de maat vol wat betreft topman Rupert Stadler en is zijn ontslag aanstaande. In mei werd zijn contract juist nog met vijf jaar verlengd. Stadler staat sinds 2007 aan het hoofd van Audi, een dochterbedrijf van Volkswagen.

Zo'n 14.000 van de betrokken auto's hebben een Duitse registratie. De betreffende Audi-modellen stoten ongeveer het dubbele van de toegestane hoeveelheid stikstofoxide uit wanneer het stuur meer dan 15 graden is gedraaid. Bij emissietests staan de auto's op een rollerbank en draait het stuur niet of nauwelijks. VW had tot nu toe volgehouden dat de software in de betreffende EA 189-dieselmotor aan de Europese wet voldoet. De luxewagens zijn tussen 2009 en 2013 gebouwd.

In de herfst van 2015 kwam het Volkswagenconcern voor het eerst in opspraak in de Verenigde Staten vanwege software die testomstandigheden kon herkennen en dan zorgde voor minder uitstoot. In normale omstandigheden voldeden veel diesels echter niet aan de gestelde richtlijnen. Onder de toen betrokken auto's waren ook al Audi-modellen. Toen ging het om de A6, A7 en Q7.

Topman van Audi Rupert Stadler.