© BELGA

Nieuw Brussels mobiliteitsplan: werknemers moeten twee alternatieven krijgen voor bedrijfswagen

De Brusselse regering heeft donderdag een nieuw mobiliteitsplan goedgekeurd dat de grote bedrijven verplicht hun werknemers twee alternatieven te bieden voor de bedrijfswagen. Dat schrijft L’Echo zaterdag. Een eerdere versie van het mobiliteitsplan lekte begin mei uit en stuitte toen op kritiek van zowel meerderheid als oppositie. Het is nu zo aangepast dat de onderworpen bedrijven geen bijkomende kosten zullen moeten maken, verduidelijkt het kabinet van minister van Leefmilieu Céline Fremault (cdH).

De nieuwe maatregelen kaderen in de wetgeving rond de bedrijfsvervoerplannen, die sinds 2004 bestaat en die betrekking heeft op ondernemingen met minstens honderd werknemers. Het doel is de verkeersstromen in het Brussels gewest aan te pakken en de luchtkwaliteit te verbeteren. Een impactstudie heeft aangetoond dat bedrijven die aan een vervoerplan onderworpen zijn, vaker voor een duurzame mobiliteitsoplossing kiezen.

Duurzaamheidseffecten

Met een nieuw besluit willen Fremault en de Brusselse regering de duurzaamheidseffecten verhogen en de bedrijven die met een vervoerplan werken een administratieve vereenvoudiging bieden. Bedrijven met een vloot van minstens 10 wagens zullen vanaf 2018 verplicht zijn hun werknemers drie opties voor te stellen: een klassieke bedrijfswagen, een goedkopere wagen gekoppeld aan een fiets of een abonnement op het openbaar vervoer, of een ‘mobiliteitspakket’. Dat laatste zal voordelen bevatten als abonnementen op het openbaar vervoer, op deelwagens of op deelfietsen, taxicheques... als alternatief voor de bedrijfswagen.

Toen begin mei een eerdere versie van het nieuwe Brusselse mobiliteitsplan uitlekte, reageerden zowel de oppositie- als de meerderheidspartijen kritisch. Het zou de bedrijven op kosten jagen, luidde het. Maar nu benadrukt het kabinet-Fremault dat de betrokken ondernemingen geen extra uitgaven zullen moeten doen. De voorgestelde alternatieven voor de bedrijfswagen passen met andere woorden binnen de bestaande budgetten.

Minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) is tevreden met het plan. “Met deze maatregel zetten we bedrijven met bedrijfswagens aan om ook een alternatief te bieden aan hun werknemers. Ervaring toont dat dit werkt: mensen zullen sneller met het openbaar vervoer of de fiets komen als ze de keuze en de mogelijkheid hebben.”

De bedrijven hebben nu een kleine maand de tijd - tot 30 juni - om hun mobiliteitsnoden op te maken. Vervolgens zullen ze binnen de zes maanden een actieplan op basis van de nieuwe regels moeten opstellen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer