© BELGA

“Wil Weyts lopende spoorwerven misschien laten stilvallen?”

Het zit er opnieuw bovenarms op tussen Vlaams Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) en zijn federale collega François Bellot (MR). Aanleiding is het investeringsplan voor het spoor, dat volgens Weyts geen voorrang geeft aan de Vlaamse prioriteiten.

Vlaanderen voelt zich al jaren tekortgedaan door infrastructuurbeheerder Infrabel, maar kreeg in april uitzicht op beterschap. In het kader van het investeringsplan van eerste minister Charles Michel mocht Infrabel gaan lenen en zou Vlaanderen 368 miljoen euro kunnen investeren in extra spoor. De Vlaamse regering wil met dat geld enkele grote projecten gerealiseerd zien, zoals een tweede ontsluiting van de Antwerpse haven. “Uit een eerste versie van de investeringen blijkt evenwel dat minister Bellot het bedrag vooral wil gebruiken om tekorten op te vullen voor de afwerking van lopende spoorinvesteringen, zoals onder andere het derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge”, is te horen bij Weyts. “Daarnaast wil Bellot ook een deel van het bedrag aanwenden voor louter operationele noden van de NMBS en Infrabel, zoals bijvoorbeeld perronverhogingen.”

“Dat er nu 368 miljoen euro vrijkomt is nochtans louter en alleen te danken aan minister Bellot”, is te horen bij het kabinet van de MR-minister. “Zonder hem hadden we dit debat zelfs niet gevoerd. De 368 miljoen laat ons toe verder te werken aan bestaande werven, zoals het spoor tussen Gent en Brugge. Dat is een heel belangrijke as voor Vlaanderen en voor de haven van Zeebrugge. Zonder de extra miljoenen zouden die werken gewoon stilvallen, is het dat wat Weyts wil? “

Volgens Bellot zal het budget overigens niet volledig uitgeput zijn met de afwerking van de bestaande werven en enkele verbeteringen aan de stations. “Er zal minstens nog geld zijn voor studies naar de elf Vlaamse prioriteiten.”

(belga)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer