© Tom Palmaers

Wordt Truiense DronePort hét Europese uithangbord voor drone-industrie?

Als alles volgens plan verloopt, wordt na de zomer gestart met de bouw van de DronePort in Sint-Truiden. Het futuristische gebouw, een 4.000 m² grote incubator, moet plaats bieden aan veelbelovende start-ups in de drone-industrie en krijgt onder meer een ‘kooi’ voor indoor testvluchten. Intussen zijn ook alle vergunningen in de lucht in orde: in totaal komen er in Sint-Truiden drie testzones waar drones tot 650 meter hoog zullen mogen vliegen.

Ruben STEEGEN/Jozef CROUGHS

Met het nieuwe gebouw willen de stad Sint-Truiden en LRM hét Europese uithangbord voor de drone-industrie worden. “De bouwaanvraag is ingediend en we hopen na de zomer beginnen bouwen”, aldus business development manager Peter Dedrij.

Kooi voor testvluchten

Op uitnodiging van technologiefederatie Agoria verzamelde woensdag het kruim van de Belgische drone-industrie in de oude ‘Loods 27’ van de Brustemse luchtmachtbasis, waar de plannen verder werden toegelicht. Zo krijgt de incubator naast kantoorruimte voor start-ups ook specifieke onderzoeksruimtes en komt er een kooi voor indoor testvluchten. Het bestek werd onlangs door de stad goedgekeurd. Zodra de overheid de bouwvergunning aflevert, kan er een aannemer worden aangesteld en kunnen de werkzaamheden beginnen. “In de lucht zijn alle vergunningen in orde”, weet burgemeester Veerle Heerlen (CD&V). Daardoor telt Sint-Truiden nu drie officiële testzones voor drones: één grote vliegzone van 12 bij 7 kilometer en twee kleinere zones. Drones kunnen er tot 650 meter hoog vliegen.

Nodeloos ingewikkeld

Marc Lambotte, CEO van Agoria, dringt aan op een aanpassing van de Belgische dronewetgeving. “De opleiding tot piloot is nodeloos ingewikkeld en op maat van de luchtvaart ontworpen. Ons land telt 382 erkende piloten op een totaal van 56.800 verkochte drones. De huidige opleiding zet een rem op de ontwikkeling van de sector en werkt door de hoge drempel illegaal vliegen in de hand.” Voorts pleit Lambotte nog voor een snelle harmonisering van de EU-regels.

Cargocopter: “Pakjes leveren met 150 km/uur”

De drones van het Leuvense Cargocopter halen topsnelheden tot een indrukwekkende 150 km/uur. Die snelheid danken de onderzoekers aan de unieke vorm van hun toestellen: een combinatie van een traditionele drone met de aerodynamica van een vliegtuig. “Ideaal voor urgentietransport”, weet medeoprichter Stijn Debecker. “Zo kan onze drone heel snel een defibrillator afleveren of bloedstalen van het ziekenhuis naar het labo brengen. Volledig autonoom, zonder dat er een piloot aan te pas komt. Ook voor pakjes aan huis biedt dit mogelijkheden.” Binnenkort starten de eerste pilootprojecten. Onder meer Bpost volgt het project op de voet.

Dronematrix: Ogen en ogen van bewakingsagent

Het Hasseltse DroneMatrix ontwikkelt sinds 2015 drones voor de bewakingssector. Hun nieuwste innovatie is ‘Yacob’, een drone in een doos die automatisch uitvliegt zodra er een alarm wordt getriggerd. “Yacob vliegt autonoom naar de plek van het incident en stuurt beelden door. Ideaal voor firma’s met grote terreinen, waar bewakingsagenten niet snel ter plaatse kunnen zijn”, zegt Philip De Visscher. Binnenkort wordt de eerste bestelling geleverd.

Omnifly: "Drones voor passagiersvervoer"

Meest innovatieve product dat werd voorgesteld, kwam uit de koker van het Leuvense Omnifly, geesteskind van de Brugse ingenieur Quentin de Clercq. Hij sleutelt volop aan een drone voor passagiersvervoer. “Een toestel waar je instapt en dat je autonoom - zonder piloot - naar je bestemming brengt.” Toch is de commercialisatie nog niet voor morgen. “Naast het technische verhaal is er ook een psychologische drempel. Aan ons om daar verandering in te brengen.”