Direct naar artikelinhoud
Review

'The Wall': leuke stijloefening, oppervlakkige suspense

Doug Limans minimalistische oorlogsthriller The Wall had een fantastische kortfilm kunnen opleveren, maar voor een volledige langspeler komt hij munitie te kort.

Fragment uit 'The Wall'Beeld rv

In tegenstelling tot wat u op basis van de titel zou kunnen denken, speelt The Wall zich niet af in de nabije toekomst, op de grens tussen Mexico en de VS. Wel in 2007, ergens in de Irakese woestijn. De oorlog is officieel voorbij, maar er blijven doden vallen. Wanneer een groep werkmannen aan een pijpleiding wordt afgeknald, moeten twee Amerikaanse soldaten de schade gaan opmeten. Het blijkt een valstrik: de twee worden neergeschoten door een beruchte Irakese sluipschutter. Terwijl zijn makker in het zand ligt dood te bloeden, verschanst de jonge sergeant Isaac (rol van Aaron Taylor-Johnson) zich achter een bouwvallig muurtje. Hoe geraakt hij daar ooit weg?

The Wall is een leuke stijloefening, maar blijft steken in oppervlakkige suspense

Regisseur Doug Liman kent u van grootse spektakels als The Bourne Identity en Edge of Tomorrow (de film met Tom Cruise die wellicht beter bekend is onder zijn tagline “Live. Die. Repeat.”). The Wall daarentegen is de meest minimalistische oorlogsfilm die u dit jaar zult zien: Liman doet het zonder explosies of indrukwekkende stunts, het grootste deel van de tijd zitten we gewoon met Taylor-Johnson achter dat vermaledijde muurtje gehurkt.

Meer woorden dan kogels

In de afdeling “films-die-zich-helemaal-op-één-locatie-afspelen” blijft het razend spannende Buried natuurlijk de kroon spannen: daarin brachten we dik anderhalf uur in een doodskist door. Maar wat Liman hier doet, is toch ook niet slecht. Hij slaagt erin om je aandacht (bijna) 90 minuten lang vast te houden, ook al wisselen de soldaat en de sluipschutter – die we zelfs niet eens te zien krijgen – meer woorden dan kogels uit.

Fragment uit 'The Wall'Beeld rv

Alleen: na afloop bleven we met een hongerig gevoel zitten. Wat hadden we nu eigenlijk net gezien? The Wall is een leuke stijloefening, maar blijft steken in oppervlakkige suspense. Het muurtje is te dun. De uitgeklede plot – meer een situatie dan een verhaal – zou de ideale basis zijn voor een politieke of existentiële fabel. Over de absurditeit van oorlog, en het feit dat twee mannen die mekaar van haar noch pluim kennen, en in andere omstandigheden misschien beste makkers hadden kunnen worden, elkaar toch dood willen. In de plaats daarvan mondt het verhaal uit in een weinig overtuigende studie van schuld en boete, en heeft de ontknoping een hoge gimmick-factor.

In The Wall zit absoluut een fantastische kortfilm verstopt, maar voor een volledige langspeler hebben Liman en co simpelweg te weinig munitie.

Vanaf 7/06 in de zalen.

Genre: oorlogsthriller
Van: Doug Liman
Met: Aaron Taylor-Johnson, John Cena, Laith Nakli
Duur: 90 min.