Analyse knip in Antwerpse Leien: “Langere files op E34/N49 en aan afritten Antwerpse ring”

© rr

De knip in de Antwerpse Leien heeft tot nu toe niet voor een algemene toename van het verkeer op de Antwerpse ring gezorgd. Dat concludeert het Vlaams Verkeerscentrum uit een analyse van het snelwegennetwerk rond Antwerpen de voorbije dagen. Tijdens de ochtendspits begint de file op de E34/N49 echter al vijf kilometer eerder dan voorheen en is het bijzonder druk op enkele afritten van de Antwerpse ring richting Gent naar de binnenstad toe.

Het Verkeerscentrum wil naar eigen zeggen geen waardeoordeel vellen over de knip in de Leien of de aanpak daarvan. “We stellen alleen maar vast dat de knip het herkenbare plaatje van de spits niet grondig gewijzigd heeft”, zegt woordvoerder Peter Bruyninckx. “Bij incidenten of regenweer hebben we een erg zware spits, maar dat was vroeger ook al zo. Wel is het zo dat je ‘s ochtends op de E34/N49 nu al vanaf Beveren staat aan te schuiven in plaats van vanaf Waaslandhaven-Oost.”

Kennedytunnel boven Waaslandtunnel

De langere file lijkt gelinkt aan het extra verkeer dat de Kennedytunnel verkiest boven de Waaslandtunnel, waar het dinsdagochtend helemaal vastliep. “Woensdagochtend namen al zowat de helft minder wagens de afrit naar de Waaslandtunnel”, zegt Bruyninckx. “Veel bestuurders volgen dus het advies om de Kennedytunnel te nemen en op de Antwerpse ring te blijven tot de juiste zone van de binnenstad. De afritten van de binnenring lopen wel snel vol, waardoor we via dynamische signalisatie moeten vragen om bijvoorbeeld de afrit Berchem te vermijden en die van Antwerpen-Zuid te kiezen.”

P&R

Ook de park and rides worden steeds meer gebruikt. “Melsele en Kleine Bareel raken intussen al voor drie vierde volzet, dus veel mensen zijn sinds dinsdag op zoek gegaan naar een oplossing”, stelt Bruyninckx.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen