Uw reis opzeggen? Daar heeft u voortaan geen reden meer voor nodig

© Getty Images

Reisbureaus kunnen volgend jaar niet langer zonder inspraak van hun klanten de reisplannen wijzigen. Bovendien mag elke bestelde reis ook opgezegd worden. Dat maakt deel uit van een heel pakket maatregelen die minister van Consumenten­zaken Kris Peeters (CD&V) oplegt om reizigers te beschermen. De Vereniging van Vlaamse Reisbureaus is niet op de hoogte en is vragende partij voor overleg.

bm, gjs

De regering bespreekt ­vandaag de nieuwe wet op reispakketten van Peeters. Daarin wordt een hele reeks problemen aangepakt die al lang aanslepen. Zoals het probleem van internet­reizen. Luchtvaartmaatschappijen die ook hotels aanbieden, nemen nu totaal geen verantwoordelijkheid op als er met die overnachting iets fout loopt. Daar komt verandering in: als de luchtvaartmaatschappij de persoonsgegevens overmaakt aan het hotel, dan wordt dat als een pakketreis beschouwd. “Een luchtvaartmaatschappij die hotelkamers aanbiedt, is er ook voor verantwoordelijk. Als het hotel failliet gaat, moet ze voor een terugbetaling of een ­alternatief zorgen”, zegt Peeters.

Nieuw is ook dat de reiziger vanaf nu elke geboekte pakketreis mag ­opzeggen. “Hij moet geen motivering geven aan de reisorganisator.” Maar hij moet wel een opzegvergoeding betalen, behalve bij natuurrampen of grote politieke ­onrust. Die opzegvergoeding wordt berekend op basis van het tijdstip van opzegging voor de start van de pakketreis of op basis van de reële kosten voor de organisator. Als de pakketreis bijvoorbeeld aan een andere reiziger wordt verkocht, moet dat tot een lagere opzegvergoeding leiden.

Ten slotte mag de reissector niet zomaar wijzigingen meer doorvoeren in het reisprogramma. “Als een organisator bijvoorbeeld een reis verkoopt met een hotel aan zee, maar door een overboeking moet overschakelen naar één in het binnenland, zal hij daar het akkoord van de klant voor moeten vragen.” Ziet die de wijziging niet zitten, dan krijgt hij gewoon zijn centen terug.

“Dit dreigt een zootje te worden”

Peeters is voor de maatregelen niet over een nacht ijs gegaan, maar heeft de consumentenorganisaties en de reissector aan tafel gebracht. “Maar sinds die vergadering in januari zijn wij niet meer geconsulteerd”, reageert Koen van den Bosch van de Vereniging van Vlaamse Reisbureaus (VVR). “Alle partijen aan tafel hebben toen hun mening gegeven en suggesties gedaan. Daarna hoorden we niets meer. Dus wij zijn niet op de hoogte. Maar we zijn zeker vragende partij voor nieuw overleg.”

De nieuwe maatregelen zullen van kracht worden in juli 2018. “Maar daar zou ik toch mee wachten”, zegt van den Bosch. “Als er dan reizigers geboekt hebben voor de nieuwe maatregelen en erna, dreigt het een zootje te worden. November zou verstandiger zijn, dan veranderen de seizoenen voor de reisbureaus.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen