In eerste maanden van 2017 al meer fraude via internetbankieren dan in heel 2016

De fraude via internetbankieren blijft stijgen. In de eerste drie maanden van dit jaar is er meer dan 800 keer iemand opgelicht via internetbankieren. Dat is meer dan in héél vorig jaar. Alles samen konden de fraudeurs in drie maanden tijd voor meer dan 600.000 euro buitmaken.
Jonas Hamers / ImageGlobe

Dat cijfers komen van Febelfin, de federatie van de financiële sector. In 2016 waren er in een heel jaar 475 gevallen van fraude via internetbankieren voor een totaalbedrag van 441.214 euro. Nu gaat het over 622.000 euro in drie maanden tijd.

Febelfin waarschuwt om zeer voorzichtig om te springen met de code van uw bankkaart. "Geef ze nooit aan iemand anders", klinkt het. De consument moet alert zijn en zich niet laten vangen door "phishing", waarbij oplichters valse mails sturen die zogezegd van de bank komen.

"Uw bank zal u nooit vragen naar uw pincode of de codes van uw kaartlezer (tenzij bij een homebankingsessie die u zelf opgestart hebt). Ook andere instanties zoals politie of overheidsinstellingen vragen dit niet. Krijgt u toch die vraag, ga daar dan nooit op in", benadrukt de bankenfederatie.

Fraudeurs wordt subtieler en professioneler

Fraudeurs pakken hun phishingpogingen steeds subtieler aan. Ze sturen een valse e-mail in naam van een bank of een andere officiële instelling om het vertrouwen van hun slachtoffer te winnen. In de mail staat een link naar een valse website.

"Die valse e-mails zijn steeds professioneler opgesteld. Ook proberen de fraudeurs nieuwe methoden uit. Ze sturen een sms of bellen mensen op", zegt Febelfin-woordvoerster Isabelle Marchand. Van zodra er gevraagd wordt om een of andere vertrouwelijke code door te geven, moet de consument beseffen dat er iets niet klopt.

Mensen die toch het slachtoffer zijn van fraude via internetbankieren, moeten zo snel mogelijk hun bank en Card Stop (070 344 344) contacteren om hun bankkaart en/of rekening te laten blokkeren.

Meest gelezen