Einde van de roamingkosten: wat betekent "roaming like at home" voor u?

Vanaf volgende week donderdag mogen telecomoperatoren in de Europese Unie niets extra meer aanrekenen voor roaming. Dat zijn extra kosten wanneer u mobiel surft, belt of sms't in het buitenland. De dure gsm-factuur na de vakantie moet daarmee tot het verleden behoren dankzij een Europese wet. Zo gaat ook de melkkoe voor de operatoren op stal.

Voortaan kunt u in het buitenland bellen, sms'en of surfen alsof u thuis bent, dus aan hetzelfde tarief als in België. Bij Orange vallen de roamingkosten voor de klanten morgen weg, Proximus volgt maandag, bij Telenet en Base is dat donderdag het geval. Klanten bij Scarlet en Mobile Vikings betalen nu al geen roamingkosten meer.

"Roaming like at home" geldt in de hele Europese Unie, inclusief de eilanden die bij een lidstaat horen. Met drie andere landen is een overeenkomst gesloten: IJsland, Liechtenstein en Noorwegen. Zwitserland en Turkije doen niet mee. Het Verenigd Koninkrijk voorlopig nog wel.

(lees verder onder foto)

Internationale gesprekken vanuit België blijven duurder

Opgelet: het einde van de roamingkosten betekent niet dat bellen vanuit België naar het buitenland voortaan niets extra kost. Als u vanuit ons land naar Frankrijk belt, dan blijft dat een duurder internationaal gesprek.

Een bizar gevolg hiervan: als u met een Belgisch mobiel nummer vanuit Frankrijk naar Duitsland belt, dan zal dat goedkoper zijn dan wanneer u vanuit België naar Duitsland belt.

"Wanneer je in je eigen land bent, zit je op het netwerk van je eigen operator. En daar gaat deze Europese wet niet over. Kennelijk zijn de operatoren niet bereid om die kosten voor internationaal bellen zomaar af te schaffen zonder dat een wet hen daartoe verplicht", aldus VRT-journalist Rob Heirbaut

(lees verder onder foto) 

Misbruik beteugeld

In de Europese Unie geldt in principe vrij verkeer. Maar de EU wil desalniettemin vermijden dat mensen - dankzij het wegvallen van de roamingkosten - nu op zoek gaan naar een goedkopere buitenlandse operator. Het verbruik in het buitenland moet redelijk blijven en operatoren zullen dat kunnen controleren.

"Wij kunnen het gebruik vier maanden lang monitoren. Detecteren wij misbruik, bijvoorbeeld wanneer een klant veel meer in roaming zit dan dat hij eigenlijk in België belt, dan laten we hem dat op alle mogelijke manieren weten en krijgt de klant 15 dagen de tijd om het gebruik aan te passen. Doet hij dat niet, dan kunnen we extra kosten aanrekenen", zegt Annelore Marynissen van Orange.

Die extra kosten zullen wel lager zijn dan de huidige roamingtarieven.

De melkkoe van de telecomoperatoren

Met het wegvallen van de roamingkosten valt ook een inkomstenbron voor de telecomoperatoren weg. Want de kosten zelf verdwijnen niet, alleen mogen de operatoren ze niet langer doorrekenen aan de klanten.

Bij Proximus gaan ze ervan uit dat de nieuwe regelgeving hen dit jaar 61 miljoen euro zal kosten. Bij Orange spreken ze over 32 miljoen. Alle operatoren hopen die verloren inkomsten te kunnen compenseren.

"Wij gaan ervan uit dat de klant - doordat hij nu zonder zorgen kan gebruik maken van volume, sms'en of bellen in de EU - meer zal gebruik maken van die diensten", aldus Jan Margot van Proximus.

Bekijk de reportage in "De Vrije Markt"

De moeizame weg tot de afschaffing van roaming

Over roaming en de afschaffing ervan wordt al jaren over gediscussieerd. "Het is dan ook een vrij communistische maatregel, want het verbiedt operatoren om een prijs te vragen", legt Rob Heirbaut uit. "Het is dus in stapjes gegaan om de bedrijven tegemoet te komen."

De eerste Europese commissaris die het probleem heeft aangepakt, was Viviane Reding in 2006. Zij ondervond toen veel tegenstand. VRT Nieuws sprak met haar.

Meest gelezen