Hier reed vijftig jaar geleden de laatste tram: “Conducteur stapte soms uit om een pint te drinken”

© idh

© idh

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

Precies vijftig jaar geleden denderde de laatste tram over de sporen tussen Leerbeek en Halle. En die tram zorgde voor een apart stukje dorpsleven in de dorpen langs de tramlijn zoals Pepingen.

Ingrid Depraetere

Maurice Cochez, gepensioneerd leerkracht en bijzonder gefascineerd door de geschiedenis van zijn geboortedorp Pepingen, zette maar wat graag de tanden in die bijzondere geschiedenis. “Ik was volop bezig met opzoekingswerk over de Eerste Wereldoorlog in Pepingen toen steeds weer de boerentram in het verhaal opdook. Dus heb ik over de boerentram, die van 1906 tot 1966 door Pepingen reed, een apart boek gemaakt”, vertelt Maurice. “Ik ben mensen gaan interviewen en kon talloze anekdotes optekenen. Bij navraag doken plots ook nog heel wat foto's op.”

Het boek De Boerentram door Pepingen, uitgegeven door de Heemkundige Kring van Gooik in samenwerking met de Pepingense Cultuurraad en de gemeenten Gooik en Pepingen, wordt zondag 18 juni om 10 uur voorgesteld bij Mong Blok aan de Ninoofsesteenweg in Pepingen.

“Dat is niet toevallig. Langs de tramlijn lagen vijf haltes waarvan Mong Blok er eentje was. Er waren ook nog haltes aan het Kestergat, naast het kerkhof, in Termeeren en in Elbeek. De tramlijn liep ongeveer parallel met de Ninoofsesteenweg maar dook voorbij het Kestergat tussen twee boerderijen door ook even het veld in. In Pepingen-centrum was er zelfs een goederenstation waar de landbouwers hun koeien inlaadden voor het slachthuis in Anderlecht”, aldus Maurice Cochez.

“En natuurlijk was er aan elke tramhalte een café, al dan niet met winkel. In het Kestergat bijvoorbeeld stonden de kinderen van de cafébazin van De Kalier boven op de eerste verdieping op de uitkijk. Als de klanten van boven ’t is groen hoorden, wisten ze dat het tijd was om hun pint leeg te drinken. Bij Blokkes had men er iets anders op gevonden. Hier hing men de vlag uit zodat de conducteur wist dat er pendelaars in het café zaten en hij moest stoppen. Soms kwam de trambestuurder gewoon zelf even het café binnen voor een pint. In die tijd stak het zo nauw niet met uurregelingen. Mensen hadden toen nog tijd”, aldus Maurice Cochez.

“De tram is er destijds gekomen om mensen uit het Pajottenland gemakkelijker naar hun werk te laten gaan in Halle, Brussel of Ninove. Maar in de jaren zestig kwamen autobussen en auto's volop op. Die evolutie heeft uiteindelijk een einde gemaakt aan de boerentram door Pepingen”, aldus Maurice.

Zondag wordt bij Mong Blok niet enkel het boek van Maurice Cochez voorgesteld dat specifiek over Pepingen gaat. René De Loecker, notoir tramkenner uit Leerbeek, stelt er eveneens zijn derde boek over de tram in het Pajottenland voor op de lijn Ninove-Leerbeek-Halle. Ook dit boek is uitgegeven door de Heemkundige Kring van Gooik.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen