© EPA

Einde van tijdperk: geen McDonald’s meer in olympisch dorp...

Na vier jaar Spartaans dieet, was het voor de atleten op de Olympische Spelen telkens vaste hap in het olympisch dorp voor als de riem er weer af mocht. Maar dat is nu voorbij. Fastfoodketen Mcdonald’s stopt als een van de hoofdsponsors van de Olympische Spelen. Het contract, dat tot 2020 liep, werd vroegtijdig beëindigd in onderling overleg met het Internationaal Olympisch Comité.

“Beide partijen gaan in onderlinge overeenkomst uit elkaar. Er werd een akkoord gevonden over de financiële voorwaarden, waarvan de details vertrouwelijk zijn”, meldt het IOC vrijdag in een persbericht.

McDonald’s is sinds 1976 een olympische sponsor en tekende in 2012 een achtjarige verbintenis. Ondanks de splitsing blijft het fastfoodrestaurant wel de nationale marketingrechten behouden voor de Winterspelen van 2018 in het Zuid-Koreaanse Pyeongchang.

“Met onze sponsorstrategie mikken we op langdurige partners die de olympische beweging helpen om de doelen in de Olympische Agenda van 2020 te verwezenlijken”, aldus marketingdirecteur van het IOC Timo Lumme. “In het snel evoluerende bedrijfsklimaat van vandaag wil McDonald’s zich toeleggen op andere zakelijke prioriteiten, en dat begrijpen we volledig.”

Het IOC geeft aan dat het niet meteen van plan is een vervangende hoofdsponsor te zoeken in de levensmiddelenhandel, maar wel de markt gaat afspeuren op zoek naar andere opportuniteiten. Het IOC heeft nog twaalf hoofdsponsors onder contract liggen tot minstens 2020.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer