© HBvL

“Achtenveertig uur zonder zwembroek”

Zo’n drieduizend valiezen bleven donderdag, na de stroompanne in de luchthaven Zaventem, alleen achter. Twee van die koffers waren van Eddy Van Aubel (48, Zutendaal) zijn reisgezel Anita (50). “Enorm vervelend”, zegt Eddy. “Vooral ook omdat niemand ons kon zeggen of we onze koffers nog zouden aankrijgen. Meer nog: we kregen helemaal géén info. Alleen dankzij mij HBvL-online werd het duidelijk wat er aan de hand was.”

Gunter WILLEKENS

Van alle vluchten van alle maatschappijen kon donderdag tussen 6 en half negen geen bagage meegenomen worden door de stroompanne. Dat resulteerde in een zee van achtergelaten bagage in de luchthaven van Zaventem.

Tegelijkertijd hingen Eddy en Anita Van Aubel in de lucht. “Onze vlucht naar Kreta was met een uurtje vertraging vertrokken. We wisten dat er een probleem was met de elektriciteit, omdat de vertrekhal voor de helft in het duister baadde”, vertelt Eddy. “Maar voor het overige was er, toen wij er waren, geen enkel probleem.”

“Pas in het vliegtuig kregen we, tussen de info over noodlandingen en nooduitgangen door, de info dat er wat mis was met onze bagage. Maar het was heel erg vaag. Ook de stewards op onze vlucht, van Brussels Airlines, verschafte voor het overige geen info.”

Alles nieuw gekocht

Aan de transportband, in de luchthaven van Heraklion, kwam evenwel geen enkele valies uit Brussel tevoorschijn. “Toen heb ik de site van HBvL geraadpleegd, en maakten we de optelsom. Onze koffers waren dus ergens tussen die massa andere stukken in Zaventem blijven staan. We hebben dan aangifte gedaan, en zijn naar ons hotel vertrokken. Daar hebben we de hostess van Sunweb, onze touroperator aangesproken. Ook zij kon ons geen info geven, behalve dan over de uitstapjes die ze voor ons in petto had.”

“We wisten dus niets. Omdat we ook een dag later nog geen zicht hadden op onze koffers, hebben dus maar alles nieuw gekocht: badpakken, ondergoed, wasgerief... Nog een geluk dat we geen onmisbare zaken in onze bagage hadden zitten, zoals lenzenvloeistof of medicamenten.”

Zaterdagmiddag, precies 48 uur na hun aankomst in Kreta, kregen Eddy, Anita en de andere Belgen hun bagage aan. “Twee dagen waarin we achter onze spullen hebben moeten lopen”, zegt Eddy. “Een schande.”

Geen compensatie

Of Eddy en C° compensatie krijgen? Niet dus. Sunweb verwijst ons naar Brussels Airport, en dat verwijst ons naar Brussels Airlines. “De internationale regelgeving is duidelijk: de bagage kon niet mee omdat het bagagetransportsysteem van de luchthaven door een stroompanne niet functioneerde”, zegt de woordvoerder van Brussels Airlines. “Wij als luchtvaartmaatschappij treffen daar geen schuld aan en bijgevolg kan een passagier geen schade claimen. Wel is het zo dat we verplicht zijn de bagage na te sturen. Het gaat om meer dan 3.000 stuks, dus dat vraagt een tijdje. De passagier mag zeer noodwendige aankopen doen. Aan de hand van zijn aankoopbewijzen kan hij de gedane kosten claimen.”