Audit bij Brussels Airport mislukt door “systematische weigering tot samenwerking” bij Belgocontrol

© Belga

Het directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV) heeft geen echte audit kunnen uitvoeren naar het baangebruik op Brussels Airport in de periode 2-10 oktober 2016. “Er is een systematische weigering tot samenwerking bij luchtverkeersleider Belgocontrol”, zei algemeen directeur ad interim van DGLV Nathalie Dejace, dinsdagvoormiddag in de Kamercommissie Infrastructuur.

De audit werd besteld door minister van Mobiliteit François Bellot (MR), na klachten van omwonenden over het baangebruik.

Tot een echte audit kwam het volgens Dejace echter niet. Zo gaf Belgocontrol niet de toestemming om de procedures voor het preferentiële baangebruik te analyseren of een torensupervisor te interviewen. Bovendien werd Dejace op voorhand gevraagd een vertrouwelijkheidsclausule te ondertekenen, wat ze niet deed. “Het is moeilijk een klimaat van vertrouwen te creëren als het onderzoek op die manier begint”, aldus Dejace.

Uiteindelijk bleef de audit van het directoraat-generaal noodgedwongen beperkt tot een “gegevensonderzoek” op basis van een cd-rom die door Belgocontrol werd verschaft.

Daaruit blijkt dat in de periode van 2 tot 10 oktober gedurende 63 procent van de tijd het preferentiële baangebruik niet werd gevolgd op de luchthaven. In een aantal gevallen is het DGLV van mening dat de afwijking niet gerechtvaardigd was op basis van de windsnelheden, of dat er te traag werd teruggekeerd naar het preferentiële baangebruik.

Dejace vraagt alvast een échte audit te kunnen uitvoeren bij Belgocontrol en roept ook op tot een nieuwe instructie over het baangebruik en de windnormen. De voorbije jaren werden immers heel wat instructies uitgevaardigd, zowel door ministers als door het DGLV, die niet altijd even coherent zijn.

Dinsdagnamiddag komt Belgocontrol aan het woord in de Kamercommissie Infrastructuur.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen