© BELGA

Aantal Velo-ritten stijgt met 63%: “Antwerpenaars hebben deelfietsen in hun hart gesloten”

De stad Antwerpen heeft woensdagmiddag op ’t Schoon Verdiep een tussentijdse balans opgemaakt van het sinds eind 2016 uitgebreidde Velo-netwerk. Daaruit blijkt dat er bijna de helft meer abonnees gebruikmaken van de deelfietsen. “Ik hoop dat er nog veel gebruikers zullen volgen”, zegt Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA).

bap, svw

De deelfietsen van Velo tellen sinds februari 262 stations, goed voor 3.150 fietsen. In oktober zullen 40 extra stations tegen het einde van het jaar geopend worden. Daardoor zal het aantal stations stijgen tot 302 en komen er nog eens 450 Velo-fietsen bij. Sinds de recente uitbreiding zijn de wachtlijsten voor een abonnement volledig weggewerkt. Er zijn nog 19.000 vrije plaatsen beschikbaar.

De teller van het aantal abonnementen stond in mei op 50.422, goed voor een stijging van 46% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook het aantal ritten over dezelfde periode ging de hoogte in, met 63% naar in totaal 505.675. Hieruit blijkt dat de gebruikers intensiever rondfietsen en er meer ritten per persoon worden geregistreerd. In mei werden er verder 20% meer dagpassen verkocht, de weekpassen stegen met 15%. Gemiddeld worden deelfietsen zes keer per dag gebruikt. Abonnees maakten in mei gemiddeld tien ritten per maand. De fietsen worden vooral tijdens de ochtend- en avondspits gebruikt.

In het kader van de uitbreiding naar de districten blijkt dat er ongeveer 76.500 ritten vertrekken en aankomen. De gebieden tussen de Leien en de Singel en binnen de Leien zijn de locaties waar het meeste aantal ritten wordt uitgevoerd.

“Goed ingeburgerd”

© Patrick De Roo

“Velo is ondertussen goed ingeburgerd”, zegt Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). “Met de uitbreiding naar de districten kunnen bewoners van de 20ste-eeuwse gordel nu ook genieten van het comfort van de deelfiets. Gebruikers zitten niet alleen langer op de deelfiets, maar maken er bovendien meer gebruik van. Het is duidelijk dat Antwerpenaars, pendelaars en bezoekers het deelfietsensysteem in hun hart gesloten hebben. Ik hoop dat er nog veel gebruikers zullen volgen, zeker ook in de districten.”

Omdat de Velo-deelfietsen steeds vaker worden gebruikt, staan steeds meer stations leeg, voornamelijk binnen de Singel. De capaciteit en de regulatie van de stations worden bekeken om bij te sturen waar nodig. Een optie is om de stations uit te breiden met extra stalplaatsen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER