Direct naar artikelinhoud
Muziek

De nieuwe videoclip van Tamino: "Ik blijf bewust vaag"

Op de set van de sprookjesachtige clip van Athos Burez en Ramy Moharam FouadBeeld RV Casper de Geus

Voor wie het nog niet wist: Tamino-Amir Moharam Fouad komt uit een waanzinnig creatief nest. Grootvader Mohamar Fouad was een bekende Egyptische zanger, en van zijn moeder leerde Tamino op de planken staan. Zijn broer Ramy, zeventien jaar oud, regisseerde zopas samen met Athos Burez de clip voor 'Cigar'. We volgen de Fouads op de set langs gure straatjes, frivole salons en doken samen in een zonovergoten bloemenveld. 

We treffen de twee broers in een prachtig huis in het Antwerpse. Een paar modellen in secuur geborduurde nachtjaponnen zitten te wachten op het terras op gietijzeren stoelen waar de witte verf van afbladdert. Athos en Ramy zijn druk in de weer met de set, terwijl enkele schminksters Tamino zelf onder handen nemen. "Ramy en Athos komen heel goed overeen, daar ben ik blij mee", vertelt Tamino. "Er was duidelijk direct een klik - ze matchen. Ramy is sowieso nogal onverschrokken, die durft zijn ideeën meteen duidelijk te maken. Athos geeft hem genoeg ruimte, maar kan op tijd bijsturen."

Naast schaarsgeklede dames, een cameraploeg en de broers Fouad loopt nog een zonderling rond in het bordeel: een levensgroot skelet van poppentheater Frou Frou. Tamino ging als kind vaak naar hun poppenspel kijken, en haalde ze dan ook meteen binnen met een duidelijk idee voor de clip (onderaan het artikel te bekijken). "Het idee voor ‘Cigar’ overviel me in Amsterdam. Ik was die dag naar het Van Gogh museum geweest, en ik liep bijna voorbij het schilderijtje van het rokend skelet. Toen ik er beter naar keek, zag ik iemand die geen spijt had gehad van zijn leven, en daar bij het roken van een sigaret op terugkijkt. Die dag schreef ik in mijn kamer de eerste strofe van 'Cigar'."

Tamino met de pop van Frou Frou op de set van 'Cigar'.Beeld Ramy Moharam Fouad

Zijn broer Ramy werd er meteen bijgehaald. "Tamino liet mij meer dan een jaar geleden al een tekening zien van een skelet. Je moet weten, mijn broer kan echt niet tekenen, dus dat zág er niet uit", vertelt hij lachend. "Hij wist toen al dat hij dat beeld ooit in een videoclip wou. Toen was dat allemaal nog dromen. Nu hij doorbreekt, hebben we er samen een scenario van gemaakt."

Losse sfeer

Op een filmset geldt natuurlijk altijd de wet van Murphy, maar Athos Burez staat versteld van de vlotte draaidag. "Ramy is jong, en ik ben redelijk chaotisch. Dat gaat goed samen." De sfeer op de set is inderdaad nogal losjes. Maar schijn bedriegt: Athos en Ramy bekijken samen alles tot in de details. Elke prop wordt secuur op de juiste plaats gelegd, en zo laten ze de dames in hun geborduurde niemendalletjes wachten tot de eerste druppels vallen. 

'Tamino en Ramy hebben allebei zeer goede smaak'
Athos Burez

"Ramy weet goed wat hij wil", vertelt Athos. "Op die leeftijd was ik helemaal niet zo volwassen. Ik kom uit een klein dorp, dus toen ik zeventien was, wist ik nog niks over filmmakers of moderne kunst. Mijn stijl was toen superkitscherig, Tamino en Ramy hebben allebei zeer goede smaak. We hebben allemaal hetzelfde beeld voor ogen, dus was het voor mij simpel om het regisseren aan iemand anders over te laten."

De jonge Tamino schrijft wel heel duistere nummers, maar de reden daarvoor kan hij ons niet geven. "Ik antwoord meestal bewust vaag op dat soort vragen, omdat ik niet wil dat mensen naar mijn nummers luisteren zonder hun eigen interpretatie eraan te kunnen geven. Bij 'Cigar' kan ik wel zeggen dat het geschreven is in een periode dat ik absoluut geen referenties had om een eigen identiteit op te bouwen. Ik woonde op twee plaatsen; in Amsterdam was ik de stille Belg, en in België was ik de gekke opgewekte Tamino. Het is donker, maar tegelijkertijd vind ik het een trots nummer, want in het refrein zit dan toch een besluit: ‘Ik ga het heft in eigen handen nemen’."