Veel hinder door staking De Lijn: hier ondervindt u problemen

© Belga

De staking bij openbaarvervoermaatschappij De Lijn veroorzaakt vrijdagochtend al ernstige hinder op het volledige net. "Omdat het nog erg vroeg is, kan de situatie in de loop van de ochtend nog veranderen", stelt de vervoermaatschappij in een persbericht. Het vakbondsfront staakt vier dagen, vanaf vrijdagochtend, uit onvrede over het voorstel voor een nieuw cao. De chauffeurs zijn gevraagd om minstens één dag het werk neer te leggen. De vakbond is opgetogen dat de actie "enorm goed opgevolgd" wordt.

jom, ktb, vkk, lds, efo, ddb, jvb

Antwerpen

In de hele provincie Antwerpen is de dienstverlening zwaar verstoord. In de stad rijdt zo goed als geen enkele bus of tram (15 % uitgereden). Alleen op tramlijnen 8 & 10 hebben we een goede bediening. In de regio ten Noorden van Antwerpen (Ekeren, Kapelle, Kalmthout) is ongeveer 1 op de 3 chauffeurs uitgereden. In de rest van de provincie ongeveer minder dan de helft.

Oost-Vlaanderen

In de hele provincie ondervindt de dienstverlening van De Lijn zware hinder door de staking. De impact is het grootst in de steden. In Gent rijden momenteeel alleen tramlijn 1 en tramlijn 4 (op de as UZ-Muide) om de 30 minuten. Op tramlijn 2 en de as Muide – Gentbrugge Moscou van tramlijn 4 is vanmorgen geen bediening. Stadsbussen 3 en 5 rijden om de 30 minuten. De stadslijnen 6, 8, 9, 17/18, 38/39 rijden momenteel niet uit.

Ook in Aalst en Sint-Niklaas is er zware hinder op de stadslijnen.

Vlaams-Brabant

Er is zware hinder voor de reizigers in de hele provincie inclusief Brussel. Ongeveer één derde van de chauffeurs is uitgereden.

West-Vlaanderen

Door de vakbondsactie is de dienstverlening van De Lijn zwaar verstoord in heel de provincie West-Vlaanderen. De streeklijnen zijn ernstig verstoord, ongeveer 10% rijdt.

De stadsnetten Oostende en Brugge rijden zeer onregelmatig, op de stadsnetten van Kortrijk, Roeselare en Knokke rijdt geen enkele bus.

Minder dan de helft van de Kusttrams rijden. Tot slot rijdt ongeveer 65 % van de belbussen.

Limburg

Het busverkeer in Limburg is vanochtend sterk verstoord door een vakbondsactie. De hinder is voelbaar op de streeklijnen in de hele provincie. Momenteel rijdt slechts de helft van de bussen.

De hinder is het grootst op de stadsnetten: op de stadslijnen in Genk, Hasselt Sint-Truiden en Tongeren rijdt vrijwel geen enkele bus.

De belbussen ten slotte, kampen in de hele provincie eveneens met grote hinder.

Reizigers vinden een actuele stand van zaken via www.delijn.be.

Vier dagen hinder

Volgens de vakbonden rijdt dit weekend minstens één op de twee bussen en trams niet uit. Dat blijkt uit een rondvraag van onze ­redactie. De bonden wijzen erop dat de stakingsbereidheid “erg groot” is. In de regio Brugge zou 75 procent van de bussen binnenblijven. In Kortrijk en Oostende 90 procent, in en rond Aalst 95 procent. Vooral vandaag en maandag wordt veel hinder verwacht. Zondag rijden mogelijk meer bussen omdat stakende chauffeurs die dag een extra premie mislopen.

Op vraag van minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) experimenteert De Lijn in Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant met een gegarandeerde dienstverlening. In Gent wordt het beschikbare personeel maximaal ingezet op tramlijnen 1, 2 en 5, en buslijnen 3 en 5. De bussen van en naar Werchter, bemand door vrijwilligers, rijden in zoals gepland. Het Summerfestival op Antwerpen Linkeroever zet eigen busvervoer in.

Actie "enorm goed opgevolgd"

De staking bij De Lijn wordt "enorm goed opgevolgd", zegt Rita Coeck van de socialistische vakbond ACOD-TBM. Dat de actiebereidheid zo groot is, heeft volgens haar niet enkel met de loononderhandelingen te maken. "Er is al enkele jaren een besparingsobsessie bij De Lijn."De vakbonden riepen op tot de staking omdat ze het niet eens geraken met de directie over een nieuw loonakkoord. De bonden eisen de toepassing van het interprofessioneel akkoord (ipa) dat op nationaal niveau werd afgesproken tussen vakbonden en werkgevers en een opslag van 1,1 procent bevat, maar de directie van De Lijn wil zo ver niet gaan."Wij vragen de uitvoering van het ipa. Dat is toch geen vodje papier?", stelt Coeck. "Het is al van 2011 geleden dat er nog een koopkrachtverhoging is doorgevoerd in het loon bij De Lijn." Maar dat is niet de enige reden waarom zoveel chauffeurs niet komen opdagen, zegt de vakbondsvrouw. "Het personeel leeft in onzekerheid omdat de directie geen garanties wil geven over de werkzekerheid en behoud van verworven rechten."

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen