Brussels Airport investeert in nieuwe CT-scans om bagage nog grondiger te controleren

Brussels Airport investeert 100 miljoen euro in bijkomende veiligheidsmaatregelen. De nieuwe CT-technologie om ruimbagage te screenen, is vergelijkbaar met de CT-scans gebruikt in ziekenhuizen en maakt een 3D-beeld van de inhoud van de bagage.

tg

Tegen 1 september 2022 moet op elke luchthaven van de Europese Unie de ruimbagage gescreend worden volgens de Bagage Screening Standard 3-norm. Brussels Airport investeert 100 miljoen euro in de aankoop van de nieuwe screeningtoestellen en de bouw van een nieuwe ruimte en infrastructuur hiervoor.

De nieuwe CT-technologie laat een veel nauwkeurigere analyse van de inhoud van de bagage toe waardoor minder bagage bijkomend door een veiligheidsagent gecontroleerd moet worden.

3D-beeld

“Indien de screeningmachine niet kan detecteren wat de inhoud is van een stuk bagage, of een verdacht voorwerp identificeert, wordt het 3D-beeld van de bagage verder geanalyseerd door een veiligheidsagent die dan beslist of de bagage naar het vliegtuig mag gebracht worden of extra dient gecontroleerd te worden”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company.

Brussels Airport zal een nieuwe ruimte bouwen tussen de Sky Hall en Pier B om de nieuwe screeningconfiguratie voor ruimbagage te installeren. Op die plaats staat nu een oud gebouw dat in de huidige vorm niet geschikt is hiervoor en dus moet afgebroken worden. De afbraakwerken zijn begin juni gestart en lopen nog tot het einde van de zomer. Na enkele voorbereidingswerken zou volgend jaar gestart worden met de bouw van de nieuwe ruimte. In een latere fase zullen de nieuwe Standaard 3 screening machines worden geplaatst en zal de nieuwe installatie geïntegreerd worden in het bestaande bagagesorteersysteem.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen