Direct naar artikelinhoud
Reportage

Groetjes vanop YouTube-kamp

In kleine groepjes, en onder begeleiding van vrijwilligers, leren de deelnemers de kneepjes van het YouTube-vak.Beeld Thomas Legrève

Vergeet voetbal-, pony- of surfkampen. Wie na de vakantie op de speelplaats iets te vertellen wil hebben, gaat deze zomer op YouTube-kamp.

"Je had haar de microfoon moeten geven!" Vier jongetjes turen geconcentreerd naar het scherm van een grijze Mac. En wat ze zien, valt een beetje tegen. Een paar uur eerder hebben ze een aantal interviews afgenomen, maar omdat de elfjarige vragensteller van dienst de microfoon daarbij consequent onder zijn eigen mond hield, zijn enkel de vragen duidelijk te horen. Een beginnersfoutje, maar wel eentje dat perfect demonstreert wat de bedoeling van zo'n YouTube-kamp is. "De deelnemers leren al doende hoe ze hun filmpjes beter kunnen maken", vertelt Niek Godfroid van Mediaraven, de jeugdorganisatie die de kampen in elkaar bokst.

En blijkbaar zijn er heel wat 10- tot 14-jarigen die hun videoskills bij willen schaven. Alle YouTube-kampen die Mediaraven deze zomer overal in Vlaanderen organiseert, waren in een mum van tijd volzet. Al was dat voor Godfroid niet echt een verrassing. "Volwassenen onderschatten dat vaak, maar YouTube is bij die leeftijdsgroep echt gigantisch populair." Niet alleen om filmpjes te bekijken trouwens. Ook steeds meer Vlaamse tieners dromen van wereldwijde roem op het videokanaal. Jongens zoals Bo en Lau bijvoorbeeld, allebei elf jaar en grote fan van voor YouTube-leken nobele onbekenden als PewDiePie of Dylan Haegens. De twee wilden al langer samen een eigen YouTube-kanaal opstarten. "Maar we misten een beetje inspiratie", vertellen ze. "Dat hopen we hier te vinden."

'Volwassenen onderschatten vaak hoe gigantisch populair YouTube is bij die leeftijdsgroep'
Niek Godfroid, Mediaraven
Youtube KampBeeld Thomas Legrève

Ook Valmont, net als Bo en Lau 11 jaar oud, wil na het kamp een eigen YouTube-kanaal starten. "Ik ben een gamer", vertelt hij. "Minecraft op de pc en een heleboel andere games op mijn Playstation. Tijdens dit kamp hoop ik te leren hoe ik mijn filmpjes die ik tijdens het spelen maak goed kan monteren voor ik ze online zet." En dus kampeert Valmont, samen met vijftien leeftijdsgenoten, de rest van de week in een donker klaslokaal van het Gentse Sint-Paulus Instituut, waar ze aan het handje van drie begeleiders de kneepjes van het YouTube-vak leren.

Forse investering

Tine, een filmstudente die tijdens de vakanties als vrijwilliger bij Mediaraven werkt, is een van die YouTube-docenten. "Het is ongelooflijk om te zien hoe vlot die gasten dingen oppikken", vertelt ze. "Ze kijken natuurlijk allemaal heel veel YouTube-filmpjes, wat maakt dat ze heel snel doorhebben wat wel of niet werkt. En dan kan het snel gaan. We zijn amper twee dagen ver maar je ziet echt al het verschil tussen wat ze deze voormiddag hebben gedraaid en wat ze nu aan het doen zijn."

Forse investering
Beeld Thomas Legrève

Dat niet alle deelnemers helemaal onbeslagen op het ijs komen, helpt natuurlijk ook. Lars bijvoorbeeld, die met vier anderen achter de computer zit, houdt er al een tijdje een eigen videokanaal op na. "Ik maak filmpjes waarin ik vertel over wat ik die dag zoal heb gedaan", vertelt hij. "En met mijn broer organiseer ik soms een moppenchallenge waarbij we elkaar aan het lachen moeten krijgen." Aan de 56 miljoen abonnees van PewDiePie kan Lars voorlopig nog niet tippen. "Al was er hier op kamp wel iemand die me van op YouTube bleek te kennen." Met wat hij deze week op kamp leert, hoopt Lars ook buiten Gent naamsbekendheid op te bouwen, maar dat zal een forse investering van zijn ouders vragen. "Ik maak en monteer mijn filmpjes normaal gezien met mijn iPad, maar voor het programma waar we hier mee werken, heb ik toch echt een laptop nodig."

Forse investering
Beeld Thomas Legrève

Niet alleen bij Lars thuis dreigt het YouTube-kamp trouwens een staartje te krijgen. De kans is immers groot dat de deelnemers de dingen die ze deze week leerden zo snel mogelijk in de praktijk willen omzetten. "En dan kun je daar maar beter duidelijke afspraken over te maken", vertelt Elke Boudry. Zij werkt voor Mediawijs, een organisatie die zowel jongeren als hun ouders op een veilige manier om leert gaan met digitale media en ook bij de YouTube-kampen voor duiding zorgt. "Vaak gaat het over simpele dingen. Zo is het belangrijk van bij het begin duidelijk te maken wat geschikt beeldmateriaal is en wat niet. Niemand wil zijn overvolle wasmand of zijn berg afwas op het internet zien staan. En ook je volledige naam en adres prijsgeven in zo'n filmpje is geen goed idee. Zeker niet als je ook vertelt dat je morgen op reis vertrekt."

Forse investering
Beeld Thomas Legrève