Voedingsindustrie verwacht forse groei na handelsakkoord met Japan

De Belgische voedingsindustrie rekent op een sterke exportgroei door het afsluiten van een handelsakkoord tussen de Europese Unie en Japan. Volgens FEVIA, de federatie van voedingsproducenten, zorgde een vergelijkbaar akkoord met Zuid-Korea de afgelopen jaren al voor een verdubbeling van de export. België exporteert vooral chocolade, bier en diepvriesfrieten naar Japan. Na de Verenigde Staten en China is Japan de derde grote exportmarkt voor Belgische voeding, buiten andere landen van de Europese Unie.

Het handelsakkoord met Japan is vandaag alleen op hoofdlijnen bekrachtigd, door de EU-leiders en de Japanse premier Abe. Juridische experts moeten er nu concrete invulling aan gaan geven, waarna de EU-lidstaten en nationale en regionale parlementen het moeten goedkeuren.

Wel staat vast dat ongeveer 99 procent van de wederzijdse handel tussen Europa en Japan op termijn vrij van invoerheffingen moet zijn. Ook zal er een afstemming komen van tal van standaarden en regels. Dat zou er bijvoorbeeld toe kunnen leiden dat Japan het verbod opgeeft op het gebruik van fruit in bier. “Daar kan vooral de export van biersoorten als kriek of framboise van profiteren”, verwacht woordvoerder Nicholas Courant van FEVIA.

“Exacte cijfers zijn natuurlijk moeilijk te geven, maar we verwachten zeker wel een boost door het handelsakkoord”, zegt Courant. “In 2011 is er een vergelijkbaar akkoord gesloten met Zuid-Korea. Daarvan plukken we nu de vruchten. Tussen 2014 en 2016 is de export van voeding naar dat land verdubbeld.”

Chocolade, bier en diepvriesfrieten

 Belgische bedrijven exporteerden vorig jaar voor 177 miljoen aan verwerkte voedingsproducten naar Japan, waarvan 35 procent chocolade of pralines. In totaal bedraagt de Belgische voedingsexport, inclusief verse producten, bijna 292 miljoen euro per jaar. Voeding maakt daarmee ongeveer 10 procent uit van de Belgische export naar Japan. Chemische producten en geneesmiddelen zorgen nog steeds voor ongeveer de helft van de uitvoer.

Volgens Courant zijn alle Aziatische landen sterke groeimarkten voor Belgische voeding. “In China hebben we de afgelopen jaren een groei gezien van 177 procent, zonder dat daar een handelsakkoord was. Op dit soort markten met uiterst kritische consumenten, maken we als Belgische bedrijven een goede kans, zeker nu we sterk inzetten op voedselveiligheid en kwaliteit. Een akkoord met Japan kan alleen maar zorgen voor meer groei.” Chocolade is goed voor meer dan een derde (35 procent) van de voedingsexport. Bier en diepvriesfrieten dragen elk voor 14 procent bij aan de uitvoer van voedingsmiddelen.

Overigens importeert België nog steeds ruim twee keer zoveel uit Japan dan het exporteert. Gemeten over 2015 voerde België voor 7,6 miljard euro aan Japanse producent in, vooral auto´s. De export was goed voor 3,3 miljard euro. Overigens zijn volgens cijfers van de Europese Commissie twee op de drie Japanse auto´s op Europese wegen al geproduceerd in fabrieken in EU-lidstaten, zoals Groot-Brittannië en Frankrijk.

Meest gelezen