© Photo News

© Photo News

© BELGA

thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Meer dan 30 graden in de Tour? Speciale vesten houden Lotto Soudal koel

34 graden was het vanmiddag op de Franse wegen tussen Vésoul en Troyes. Het hoofd en lichaam koel houden was dus de boodschap. Lotto Soudal gebruikt daartoe speciale koelvesten.

Alle nieuws uit de Tour de France 2017 op Sportwereld.be! Bekijk hier de tussenstand in alle klassementen Ontdek hier alle etappes

Tim Wellens vertelde woensdag al na de etappe dat hij een speciale koelvest aan had om zich fris te houden. “Dat hielp wel tijdens de etappe”, sprak hij toen. Donderdag was het nog warmer. “De ganse ploeg droeg vandaag die vesten”, gaf ploegdokter Servaas Bingé meer tekst en uitleg na de finish in Troyes. “Het gaat om speciale vestjes van het bedrijf Inuteq. Ze zijn gespecialiseerd in koelvesten en dergelijke meer voor bedrijven en bouwwerven in het Midden-Oosten. Een nakend partnership met hen is in de maak en we gebruiken die vesten nu al.”

De koelingsvest is gebaseerd op een speciale techniek. “Door de wind en de snelheid die de renners halen en door de vest nat te houden geeft het een continu koelingseffect’, legt hij uit. “Het is geen ijsvest die sommige renners voor een chrono of een start van een etappe dragen, het is een speciale koelingsvest, eigenlijk een soort van zeemvelstof die de renners dragen tijdens de wedstrijd zelf.”

Nadeel is wel dat de helpers daardoor nog meer richting de ploegwagen moeten om bidons te halen. “Klopt”, stelt Bingé. “Het vraagt meer werk, meer water. De vest moet constant nat blijven. Als ze niet nat is, is het koelingseffect weg, dus je moet dat toch minstens om het half uur bevochtigen, als het niet vaker moet bij heel warme omstandigheden. Vandaag is al onze drank zelfs opgebruikt die in de wagens zat en bij de bevoorrading aanwezig was.”

De vestjes werden vooraf aan de Tour al eens getest. “In de Dauphiné reed Tiesj Benoot er mee rond”, aldus Bingé. “En ook op het BK hebben een aantal renners er al gebruik van gemaakt. De renners zijn er toch tevreden over, dus dat is wel een goede zaak.”

Aangeboden door onze partners
Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer