Direct naar artikelinhoud
Politiek

Hoe politici voor nog geen 50 euro bepalen wat u te zien krijgt op Facebook

Hoe politici voor nog geen 50 euro bepalen wat u te zien krijgt op Facebook
Beeld ANP XTRA

N-VA-Kamerlid Peter Dedecker richtte zijn blog over Groen-voorzitter Meyrem Almaci specifiek aan Groen-volgers op Facebook. Dedecker is daarin geen pionier. Politieke partijen bepalen steeds gerichter wie welke berichten te zien krijgt op sociale media.

"Een absolute wijsheid in de politiek: beschuldig anderen niet van liegen zonder dat je bewijs hebt, en lieg zelf niet. Hoe doen de zelfverklaarde steeds inhoudelijk debatterende en vernieuwende partij Groen en boegbeeld Meyrem Almaci het op dat vlak? Deel dit bericht om de groene alternatieve feiten te doorprikken."

Met die woorden kondigde N-VA-Kamerlid Peter Dedecker vorige week zijn nieuwste blog in de reeks #toenmetgroen aan. Dedecker voert al langer een kruistocht tegen de groenen, maar opvallend is dat dit keer ook heel wat Groen-sympathisanten het bericht in hun Facebook-tijdlijn zagen passeren. Dedecker had immers betaald om zijn post gesponsord aan te bieden aan 'mensen die geïnteresseerd zijn in Groen (partij), ouder zijn dan 16 en in het Vlaams Gewest wonen'.

"Ongezien, zeker gezien de destructieve boodschap", oordeelt Groen-woordvoerder Pieterjan Desmet. Dat zo openlijk gemikt wordt op (potentiële) kiezers van een andere partij kan voor hem niet door de beugel. Ook de andere partijen vinden Dedeckers demarche onkies.

'Je kan voor 15 euro al heel veel bereiken. Ik betaalde maximaal 50 euro'
Peter Dedecker (N-VA)

Dat betekent niet dat ze zelf geen gebruik maken van de mogelijkheden die Facebook biedt om gericht te communiceren. Sinds enkele jaren passen alle politieke partijen zogenoemde 'social media targeting' toe. De algoritmes van Facebook laten hen toe om hun boodschappen bijzonder gericht te sturen. Wil je met een bepaald bericht enkel Antwerpse vrouwen tussen 30 en 40 jaar met kinderen bereiken? Of 60-plussers met een eigen wagen? Geen enkel probleem. "Als een bericht over kinderbijslag gaat, dan zullen we dat pushen naar ouders met kinderen", legt Bart Claes, social mediaspecialist bij Vlaams Belang, uit.

Ook journalisten blijken een interessant doelpubliek. Enkele weken geleden kreeg een collega een Facebookpost van Vlaams Belang te zien, specifiek gericht op mensen die in hun jobomschrijving op sociale media 'journalist' hebben staan. Het ging om de campagne 'Veel geblaat, weinig wol', waarin de partij de regering en haar beloftes op de korrel nam. "We hebben toen inderdaad journalisten getargetet via Google advertising, in de hoop dat dat bericht werd opgepikt", legt Claes uit.

Spotgoedkoop

Het belang van sociale media voor gerichte politieke communicatie is al een hele tijd duidelijk, zegt Dado Van Peteghem, expert sociale media bij Duval Union. "Barack Obama heeft op deze manier de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2008 gewonnen. Europa, en zeker België, loopt altijd wat achter. Maar ook hier zien politieke partijen steeds meer in dat de echte strijd gevoerd wordt in kleine niches op sociale media."

N-VA, Groen en Vlaams Belang zijn het sterkst aanwezig op sociale media, maar geven allemaal toe dat social media targeting in ons land nog in de kinderschoenen staat. Er worden dan ook geen enorme sommen geld tegenaan gegooid. Maar dat hoeft ook niet per se. "Je kan voor 15 euro al heel veel bereiken. Ik betaalde maximaal 50 euro", zegt Dedecker. Ook bij Groen gaat het meestal om kleine bedragen. Op jaarbasis gaat het om minder dan 5.000 euro. "Meestal kijken we of een boodschap spontaan al aanslaat, en als dat na een paar uur het geval blijkt, beslissen we soms om die nog een klein duwtje te geven door ze gericht te verspreiden bij mensen die bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in duurzaamheid."

N-VA-woordvoerder Bram Bombeek ziet er geen graten in dat Dedecker een stapje verder gaat. "Ook bedrijven richten zich toch op hun concurrenten!?" Van Peteghem noemt het een slimme zet van N-VA. "Interessant is dat N-VA op een atypische, creatieve manier gebruikmaakt van de mogelijkheden. Dat is een slimme manier om de aandacht te krijgen waarnaar je op zoek bent."

Door te mikken op potentiële kiezers van andere partijen kan je immers zwevende kiezers bereiken. Een ander doel kan zijn om de dialoog op gang te brengen, legt Van Peteghem uit. "Als Groen-kiezers die post van Dedecker over Groen zien, gaan ze daar massaal op reageren. Facebook merkt dat er veel discussie is over die post, en biedt die daarom aan nog meer mensen aan. Zo wordt die discussie nog verder aangezwengeld. Zo krijg je een organisch bereik waar je niet meer voor betaalt."

Lees ook het standpunt van Barbara Debusschere: De digitale guerrilla om de kiezer woedt volop