© Urban Outfitters

De jaren 90 zijn nu helemaal terug: Kipling lanceert collectie met Urban Outfitters

Het Belgische handtassen- en rugzakkenmerk Kipling keert in een nieuwe collectie terug naar zijn roots. In samenwerking met Urban Outfitters lanceert het label vintage ontwerpen met een stevige knipoog naar de nineties, waar het aap-logo opnieuw centraal staat.

aems

De jaren 90 zijn helemaal terug van weggeweest, en dat heeft ook Belgisch label Kipling opgemerkt. Het merk maakt een nostalgische comeback in samenwerking met Urban Outfitters en keert terug naar zijn roots. "Nadat we ons archief hadden ingekeken, ontdekten we dat de ontwerpen van dertig jaar geleden vandaag nog altijd even tijdloos, modern en relevant zijn als de dag waarop ze op de markt kwamen", zegt ontwerpster Christine Lee.

De collectie werd bewust authentiek gehouden met het originele logo, opvallende ritsen en iconische aapjes die het merk karakteriseren. Ook de keuze voor Urban Outfitters werd niet zomaar gemaakt. Volgens het hoofd van Kipling Julie Dimperio "zorgden de recente nostalgische samenwerkingen van Urban Outfitters ervoor dat klanten opnieuw authentieke merken leerden appreciëren, en dat is iets dat ook Kipling aantrekt".

Aapjes om te verzamelen

Kipling werd in 1987 door Antwerpenaren Paul Van de Velde en Xavier Kegels uit de grond gestampt. Toen ze op zoek waren naar een geschikte naam, kwam Kipling net vrij omwille van het vijftienjarig overlijden van Rudyard Kipling, de auteur van Jungle Book. Angelsaksische namen kenden toen een piek in populariteit, waardoor de keuze al snel op Kipling viel.

Het merk staat vooral bekend voor zijn Basic-collectie, die gekarakteriseerd wordt door nylonstoffen en apenritsen. De mascotte van het merk, het iconische aapje met een plastic hoofd en een pluchen lijfje, werd door Kegels op een luchthaven in het Midden-Oosten gespot en groeide al snel uit tot een verzamelobject.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer